مردم مشهد و چند شهرخراسان رضوی از پنجشنبه گذشته با برگزاری تجمعاتی خواستار توجه بیشتر مسئولان نظام و دولت به رفع مشکلات اقتصادی شدند.
به دنبال این وقایع، گروه های مخالف نظام از جمله منافقین و سلطنت طلبان در همراهی صهیونیست ها، آل سعود و مقام های امریکایی با انتشار مطالبی در رسانه ها و نیز اظهارات مداخله جویانه ای به امید واهی از عوامل پشت پرده و دست های پیدا و پنهان ناآرامی ها حمایت کردند.
اوج خباثت و کینه توزی دشمنان نظام و ملت هنگامی بود که رئیس جمهوری امریکا با وقاحت تمام، اعتراض عادی مردم چند شهر کشور را به پای همه مردم نوشت و به امید واهی آنها را نشانه براندازی نظام توصیف کرد.
اما حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با تشریح توطئه های بدخواهان علیه ایران اسلامی و با بیان اینکه دولت و مردم با هم مشکلات را حل می کنند تصریح کرد: ملت ایران همواره به خوبی شرایط حساس کشور، منطقه و جهان را درک کرده و بر مبنای مصالح ملی خود تصمیم می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.
رییس جمهوری تاکید کرد: 'حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند.
رییس جمهوری ادامه داد:دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسایل باید شفاف باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است، گفت: در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.
سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران و اعلام اینکه طبق قانون اساسی تجمع اعتراضی حق همه ایرانیان است، تیر خلاصی بود به قلب چرکین و سیاه دشمنان ملت که آرزوی براندازی را به گور خواهند برد.
رفتار مسئولان سیاسی و رده های گوناگون نظام از جمله نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در تجمع و اعتراض مردم برخی شهرهای کشور نشان داد که آستانه صبر و تحمل کارگزاران نظام بالاست و در شرایطی که اموال عمومی و نظم و آرامش جامعه از سوی معترضان هدف قرار نگیرد کسی متعرض آنها نخواهد شد.
پس از اعلام موضع صریح رئیس جمهوری و دیگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی در قبال تجمع ها و آگاهی بخشی مردم توسط مقام های کشوری و استانی و نیز اطلاع رسانی لازم از هدف ها و نیت های شوم دشمنان داخلی و خارجی وضعیت به سمت فروکش شدن و آرامش می رود و از شب گذشته دامنه تجمع ها در حال کاهش است و انتظار می رود امشب اوضاع به سمت عادی شدن پیش برود.
وضعیت مشهد به عنوان کانون اعتراض های مردمی و سپرده گذاران موسسه های مالی و اعتباری که از پنجشنبه شب گذشته آغاز شده بود از دو شب پیش کاهش یافته و تجمع های کوچک و پراکنده با بی اعتنایی مردم و برخورد مناسب نیروی های امنیتی و انتظامی سریع و بدون هیچ گونه تعرض یا حرکتی پایان یافت و چند اخلالگر از سوی نیروهای انتظامی دستگیر شدند.
برخی سپرده گذاران موسسه های مالی و اعتباری و معترضان به وضعیت معیشتی در شهر نیشابور و بیرجند نیز همزمان با مردم مشهد در پنجشنبه هفته گذشته تجمع اعتراضی برگزار کردند که حرکت بعدی آنها با تخریب اموال عمومی و طرح شعارهای ساختارشکن همراه بود.
در قم با وجود فراخوان برخی شبکه های مجازی بیگانه برای تجمع در مناطق شهر تجمعی برگزار نشد و قمی ها به فضاسازی رسانه های بیگانه 'نه' گفتند.
اهواز مرکز استان خوزستان و شهرهای آبادان و دزفول نیز از شهرهای بودند که تجمع های اعتراضی در آنها برگزار شد و 54 نفر از افراد که اقدام به تخریب اموال عمومی کردند بازداشت شدند.
در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان مردم به یاوه گویی های دشمنان «نه» گفتند و بر خلاف خواسته آنان حضوری با شکوه در راهپیمایی 9 دی در مساجد مختلف این استان داشتند.
شهر کرج با وجود ناآرامی ناشی از تجمع عده ای در برخی مناطق، دوشنبه شب را در وضعیتی آرام گذراند و هیچ تجمعی در این شهر برگزار نشد.
در ارومیه نیز عده ای تحت تاثیر افراد سودجو با هدایت رسانه های معاند مشکلات اقتصادی را بهانه ای برای ناآرامی قرار داده و در خیابان های این شهر تجمع کردند که با برخورد مناسب پلیس متفرق شدند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که بسیاری از خبرها و تصاویر فضای مجازی در مورد تجمع اعتراضی صحت نداشته و ‌هیچ ‌ارتباطی با وقایع اخیر ندارد.
جمعیت بسیار اندک چند 10 نفره در نوشهر، ساری آمل، بهشهر و قائمشهر مازندران و رشت و لاهیجان استان گیلان و بوشهر نیز به صورت پراکنده تجمع کردند که بدون هیچ تحرکی پس از ساعتی متفرق شدند.
افراد فرصت طلب و فریب خورده نیز در شیراز شیشه خودروهای عبوری را شکستند و به مراکز عمومی خسارت زدند که در این زمینه 150 نفر دستگیر شدند.
در ایلام نیز شامگاه یکشنبه به دنبال تجمع غیرقانونی، اموال و ساختمان های دولتی در چند مورد تخریب و دچار آسیب شد و در کرمان درگیری بین ماموران و تجمع کنندگان باعث مجروح شدن یک مامور نیروی انتظامی شد.
تهران هم از شنبه شب به مدت سه شب شاهد تجمع و ناآرامی بود که منجر به دستگیری حدود 433 نفر شد.
میدان انقلاب اکنون در شرایط آرامش بسر می برد و رفته رفته از تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی کاسته می شود.
اکنون شهرهای سنندج و کرمانشاه که عده معدودی شب های گذشته بهانه نارضایتی از مشکلات اقتصادی و گرانی برای تجمع قرار داده بودند شرایط آرامی سپری می کند البته در کرمانشاه چند شعبه بانک و تعدادی از دستگاه های خودپرداز، کیوسک راهنمایی و رانندگی آسیب دید و در همدان نیز به دنبال چندین تجمع به اموال و تاسیسات عمومی خسارت وارد شد ضمن اینکه چند نفر زخمی و عده ای نیز دستگیر شدند.
سمنان، یاسوج نیزکه چند شب با ناآرامی همراه بود با دستگیری چند نفر ، اینک عادی و آرامش نسبی بر شهر حاکم است.
همچنین اراک در چند شب گذشته صحنه برپایی چندین تجمع بود که بدنبال آن برخی از فریب خوردگان خسارت هایی به اموال عمومی و برخی مراکز دولتی زدندکه حوادث این شهر با دستگیری شماری از افراد خودسر رو به کاهش است.
در گرگان نیز تجمع های اعتراضی برپا شد که با آسیب به برخی مراکز عمومی و نیز دستگیری شماری از عوامل فریب خورده پایان یافت و تجمع کوچک یکشنبه شب شهر اردبیل و بندرعباس نیز با برخورد مناسب پلیس پایان یافت.
شهرهای خرم آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز در استان لرستان در چند شب گذشته صحنه ناآرامی ها بود که پس از حمله چندین فریب خورده و گروه خودسر به اموال و مراکز عمومی و دولتی و بدنبال دستگیری شماری از معترضان از دوشنبه شب اوضاع این مناطق رو به آرامی نهاده است.
شهرهای اصفهان ، نجف آباد، قهدریجان، کاشان، شاهین شهر، شهرضا و خمینی شهر نیز در چند شب گذشته شاهد تجمع هایی بود که در این ناآرامی ها 2 نفر کشته و چند نفر نیز مجروح شدند.
در شهرکرد ،قزوین و تاکستان نیز تجمع های پراکنده برپا و فرصت طلبان به اموال عمومی خسارت زدند.
در یزد با وجود فضای آرام شهر، برخی عوامل فرصت طلب و مزدور نخل یکی از هیات های عزاداری این شهر را به آتش کشیدند.
زنجان نیز صحنه برپایی تجمع و راهپیمایی بود که افراد خودسر به مراکز دولتی و اموال عمومی خسارت وارد کردند که در ناآرامی های این شهر 50 نفر زخمی و چندین عامل خودسر دستگیر شدند.
در حوادث زنجان و ابهر به 2 دستگاه آمبولانس، ساختمان بانک و تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی آسب جدی وارد شد.
با وجود ناآرامی های شب های گذشته و تلاش رسانه های بیگانه و معاند و توطئه بدخواهان نظام اکنون آرامش در بیشتر نقاط کشور حاکم است.
گروه اخبار استانها
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.