پیمان باباپیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آبشخورها در مراتع 35 روستای تابعه استان احداث شد و برای ساخت هر آبشخور سه میلیون 890 هزار ریال هزینه شده است.
وی افزود: این آبشخورها از محل اعتبارات استانی سال 1395 با هدف استفاده حداکثری از مراتع و به منظور فراهم کردن شرایط امکان چرای دام های عشایر و روستاییان در این عرصه ها و در دسترس بودن آب ساخته شده است.
باباپیری تاکید کرد: عدم تامین آب کافی نه تنها موجب ناپایداری صنعت دامداری و افزایش شدید تلفات دامی می شود بلکه باعث تحمیل چرای سنگین دام و تخریب مراتع اطراف منابع آبی می شود.
وی یادآور شد: مراتعی در سطح استان وجود دارند که بدلیل فقدان و یا کمبود آب قابل شرب، مورد استفاده قرار نمی گیرند که این مناطق بنابر تشخیص وضع موجود و پتانسیل پیش بینی شده در طرح های مرتعداری، شناسایی و با احداث آبشخور مورد بهره برداری دام ها قرار گرفتند.
به گفته وی، از سال 1385 در مجموع بیش از یک هزار 363 دستگاه آبشخور در محل های پیش بینی شده در طرح های مرتعداری استان کردستان ساخته شده است.
وی با اشاره به تناسب ظرفیت دام و چرا در مراتع استان کردستان اضافه کرد: مراتع این استان در مجموع 2 میلیون و 100 هزار راس ظرفیت دام دارد ولی با توجه به کاهش میزان دام در استان در سال های اخیر، اکنون شرایط برابر (تعداد دام با ظرفیت مراتع) رعایت می شود.
باباپیری گفت: در مجموع 67 هزار خانوار روستایی در استان کردستان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران این استان 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می کنند.
وی یادآور شد: با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی ترین مراتع کشور است و در مجموع یک هزار و 830 گونه گیاهی در آن رشد می کند.
20 درصد از مراتع استان کردستان جزء مراتع درجه یک (متراکم) است که در این مراتع، سالانه بیش از 450 کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی را مراتع درجه 2 (نیمه متراکم) تشکیل می دهد.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان374 هزار هکتار است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.