به گزارش ایرنا، سامانه فعال بارشی از عصر یکشنبه وارد آسمان استان کردستان شد و تمام نقاط استان را درگیر خود کرده است که وزش باد سرد زمستانی و بارش باران پدیده غالب این سامانه است.
معاون راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان با بیان اینکه هم اکنون ورزش باد شدید بیشتر مناطق استان را احاطه کرده است، گفت: قسمت شمال استان از جمله بانه، سقز و دیواندره وزش باد همراه با بارش باران است.
محمدراشد مدرس گرجی اظهار کرد: همچنین جاده اصلی سروآباد به پاوه در محدوده گردنه ژالانه بارش برف را داشتیم که ارتفاع برف در این منطقه به 10 سانتیمتر رسید تا تردد خودروها فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر باشد.
وی افزود: طبق اعلام هواشناسی استان کردستان احتمال بارش برف در نقاط مختلف استان از اواخر امشب وجود دارد به همین خاطر، راهداران در جاده های ارتباطی استان مستقر و در حال ارائه خدمت به مردم هستند.
مدرس گرجی ادامه داد: رانندگان برای آسایش بیشتر از تردد بی مورد هنگام بارندگی ها خودداری کرده و در صورت ضرورت به مسافرت تجهیزات ایمنی را همراه خود داشته باشند.
مدیر کل هواشناسی کردستان گفت: سامانه بارشی فعال در این استان تا عصر سه شنبه در آسمان منطقه مستقر است و بارش در ارتفاعات به صورت برف و در سایر مناطق به صورت باران است.
محمدطالب حیدری با بیان اینکه بارش باران در بیشتر ایستگاه های استان گزارش شده است، افزود: سرعت وزش باد در سنندج و کامیاران 38 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.
به گفته وی، هم اکنون سرعت باد ثبت شده بر ساعت در بیجار 24 کیلومتر، قروه، سقز و بانه 21 کیلومتر و مریوان 10 کیلومتر است.
300 راهدار کردستان با بیش از 300 دستگاه ماشین آلات راهداری در طرح زمستانی بیش از 6 هزار کیلومتر از راه های استان را تحت پوشش قرار می دهند که شامل یک هزار و 800 کیلومتر در مسیرهای بین شهری و چهار هزار و 200 کیلومتر راه روستایی است.
در سال جاری برای اجرای طرح زمستانی بیش از هفت هزار تُن نمک و 22 هزار تُن شن و ماسه در انبارهای 20 راهدارخانه استان ذخیره شده تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار بگیرد.
امسال 66.9 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار بارش سال زراعی جاری در مقایسه با 36.5 میلیمتر سال قبل 114 درصد افزایش یافته و در مقایسه با میانگین بلند مدت (25 ساله) 44 درصد کاهش نشان می دهد.
استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی قرار دارد که میانگین بارش سالیانه آن 540 میلی متر و 2 برابر میانگین کشوری است.
خبرنگاران: حسن حسین زاده** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.