به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل استاندارد کردستان، این سازمان ویژگی هایی را برای فرآورده های لبنی بویژه ماست از لحاظ فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مورد قبول و تایید قرار داده و شرایط لازم برای نمونه برداری، روش های آزمون، بسته بندی و نشانه گذاری ماست اعلام کرده است.
در آزمایشگاه ویژگی های شیمیایی و میکروبی انواع ماست و پنیر مطابق استاندارد مربوطه، مورد آزمون قرار می گیرد و علاوه بر این ویژگی ها، بسته بندی و نشانه گذاری نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
ماست و پنیر باید در شرایط کاملا بهداشتی و در ظروف مجاز که به تایید مراجع قانونی و دارای صلاحیت کشور رسیده باشد، بسته بندی شده به طوری که قبل از مصرف، امکان دخل و تصرف در آن وجود نداشته باشد.
تمام مواد اولیه مورد استفاده برای پوشش و بسته بندی مواد غذایی باید قابلیت استفاده برای بسته بندی را داشته باشد و هیچ گونه تغییرات فیزیکی و شیمیایی در طعم و بوی ماست و پنیر ایجاد نکرده و موجب آلوده شدن فرآورده نشود.
بر روی بسته بندی ماست و پنیر باید نام و نشانی تولید کننده و علامت تجاری آن، شماره سری ساخت یا تولید، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاریخ تولید، تاریخ انقضای قابلیت مصرف (به روز، ماه و سال) و وزن خالص درج شده باشد.
تمامی موارد باید به طور واضح و خوانا، غیر قابل پاک شدن و با جوهر غیر سمی بر روی بسته و یا برچسب لنبیات برای مصارف داخلی به زبان فارسی و برای صادرات به زبان انگلیسی یا به زبان کشور خریدار، نوشته و یا برچسب گذاری شود.
در هنگام خرید علاوه بر تاریخ انقضا باید به نشانه گذاری، علامت استاندارد و کد 10 رقمی زیر علامت استاندارد نیز توجه کرد و می توان برای پیگیری اعتبار پروانه کابرد علامت استاندارد، کد 10 رقمی درج شده در زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال کرد.
همچنین سامانه تلفن گویا 1517 رابط بین مردم و اداره کل استاندارد است و مصرف کنندگان می توانند شکایات مرتبط با کیفیت فرآورده مشمول استاندارد را از طریق این سامانه تلفنی، ثبت و پیگیری کنند.
وضع قوانین و مقرارت برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا یا خدمات را استاندارد می‌گویند. استانداردها دارای چهار محور مجزا یعنی ماهیت محصولات، امور مدیریتی، ارزیابی ‌و انطباق‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی است.
15 دفتر ارتباط با استاندارد در ارگان ها و دانشگاه های مختلف کردستان فعال هستند و 272 واحد تولیدی فعال و حدود 603 قلم کالا در کردستان تحت پوشش اداره کل استاندارد هستند.
دریافت و تنظیم کننده: وریا کرمی ** انتشار: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.