به گزارش ایرنا، 38 سال از صدور فرمان تاریخی امام راحل برای تاسیس نهضت سوادآموزی، نهضتی که بی سوادی را نشانه گرفته بود و جامعه هدف آن بازماندگان از تحصیل بود، گذشته است.
این نهضت وظیفه خطیری را بر 2 قشر باسواد و بی سواد جامعه نهاده بود که باسوادان تمام تلاش خود را برای باسواد کردن، بی سوادان به کار بگیرند و بی سوادان نیز عزم خود را جزم کنند و با همت و پشتکار خود با سواد شوند.
این نهضت تاکنون قدم های بسیار خوبی را برای کاهش میزان بی سوادی در جامعه برداشته و بی سوادی را از 38 درصد طبق سرشماری سال 1355 را به بیش از 95 درصد در سرشماری سال 1390 برساند اما تا رسیدن به جشن باسوادی باز هم گام ها و راهکارهای دیگری مورد نیاز است.
سودآموزی در استان کردستان با توجه به ویژگی های فرهنگی و ساختاری این استان شاید با بسیاری از مناطق دیگر کشورمان متفاوت تر باشد و فعالان این عرصه باید تلاش های بیشتر و مضاعف تری را برای حضور بی سوادان در میادین فراگیری خواندن و نوشتن متحمل شوند.
در کردستان میانگین سطح سواد استان از 29 درصد اوایل پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون به بیش از 93 درصد رسیده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به منظور بررسی وضعیت نهضت سوادآموزی کردستان و ارایه راهکار برای افزایش توانایی های اجتماعی و فردی در قالب سایر سوادها با حضور رمضان یوسفی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان، فراگیس مرادی و شراره عنایتی آموزش دهندگان سواد آموزی کردستان اقدام به برگزاری میزگردی کرده است.

** نقش جنگ تحمیلی در آموزش و سواد آموزی
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موضوعی که برای کشور ما مانع ایجاد کرد، جنگ هشت ساله ایران و عراق بود که ضربه کلی به استان های مرزی همانند کردستان وارد کرد.
رمضان یوسفی افزود: عواملی دست بدست هم می دهند که یک کشور دچار چالش شود و وجود جنگ داخلی و جنگ تحمیلی در کشور ما موجب شد بخشی از جامعه بدلایل مختلف وارد جرگه آموزش نشوند و چالشی با عنوان بیسوادی در کشور ایجاد شود.
وی با بیان اینکه مهاجرت و جابجایی یکی از موانع ورود برخی افراد به جرگه آموزش بود، ادامه داد: مهاجرت به شهرها و سکونت در حواشی شهری دستاورد ناامنی روستاها در زمان جنگ است و این موضوع موجب شد که اولویت این افراد آموزش سواد نباشد و تامین معیشت برای آنان در اولویت قرار داشته باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اظهار کرد: این مهاجرت ها و جابجایی ها برنامه ریزی یک کشور را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه ای برهم می زند کشور را با چالش هایی مواجه می کند که سال ها درگیر آن باشند.
وی بیسوادی را یکی از این چالش ها اعلام کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) با زمان شناسی، دستور به تشکیل نهضت سواد آموزی دادند آحاد مردم را برای ریشه کنی بی سوادی بسیج کرد و در طول چهار دهه گذشته اقدامات خوبی در راستای سواد آموزی صورت گرفته است.
یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کردستان نیز گفت: علاوه بر مهارت سوادآموزی لازم است که با برگزاری دوره های تحکیم، این آموزش ها را ماندگار کنیم و آنها را از کم سوادی به باسوادی سوق دهیم.
شراره عنایتی افزود: با فعالیت های نهضت سوادآموزی بی سواد کم شده اما هنوز کم سوادی یکی از دغدغه ها بوده و باید با راهکارهایی این مشکل حل شود.

**81.5 درصد کردستانی ها از نعمت سواد برخوردارند
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش ادامه داد: در سرشماری سال 55 فقط 47.5 درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردار بودند و کمتر از 30 درصد مردم استان کردستان نیز باسواد بودند.
وی گفت: امروز و با تلاش های انجام شده در راستای ریشه کنی بیسوادی و براساس سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته، 81.5 درصد مردم این استان باسواد هستند و براساس این آمار از هر 100 نفر 18.5 درصد افراد جامعه ما از نعمت سواد بی بهره اند.
وی با بیان اینکه رشد شاخص سواد استان در سال ۹۰ تنها ۲ درصد بوده است، افزود: این آمار از سال ۹۰ تا ۹۵ در استان کردستان 3.5 درصد بود و کردستان دومین استان کشور در رشد شاخص سواد است.
به گفته وی، در سرشماری سال ۹۰ تعداد ۱۱۸ هزار نفر مردم استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی سواد بودند که در سال ۹۵ این مقدار به ۸۰ هزار کاهش پیدا کرده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم، ریشه کنی بی سوادی را نیازمند عزم همگانی دانست و گفت: در شان مردم ایران اسلامی و کردستان نیست که بیسواد داشته باشیم.

**دو سوم بی سوادان استان کردستان بانوان هستند
وی در ادامه گزارشی از وضعیت با سوادی مردم استان ارائه داد و گفت: بر اساس سر شماری سال ۹۵، دو سوم بی سوادان استان بانوان هستند و با توجه به توصیه اسلام و ضرورت توانمند سازی مادران ضرورت دارد سوادآموزی بانوان مورد توجه جدی قرار گیرد.
یوسفی با بیان اینکه از نظر درصدی سنندج باسوادترین شهر استان کردستان است، یادآور شد: با توجه به اینکه سنندج پرجمعیت ترین شهر استان بود و نواحی منفصل و حاشیه ای نیز دارد که از نظر تعداد دارای بیشترین بیسواد است.
وی افزود: سال گذشته ۱۷ هزار کم سواد و بی سواد در استان تحت آموزش های سواد آموزی قرار گرفتند و امسال نیز تاکنون حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام و درحال آموزش هستند.
آموزش دهنده نهضت گفت: خانم ها بی سواد برای سواد آموزی با مشکلاتی مواجه هستند و علاوه بر خانه داری و بچه داری عوامل دیگری هم مانع از حضور آنها در دوره های سواد آموزی می شود.
شراره عنایتی افزود: برخی از این خانم ها با هزاران سخیتی در این دوره ها سرکت می کنند و در پایان دوره نمی توانند در آزمون ها شرکت کنند.
وی اضافه کرد: اگر قانونی هم باشد و از این امر دفاع کند می توانیم امید بیشتری به ریشه کنی بی سوادی داشته باشیم.

**تلفیق سوادآموزی با انواع مهارت ها و فناوری های نوین
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان یکی از اقدامات حوزه سواد آموزی در راستای آموزش سوادآموزان با نیازهای روز را تلفیق سواد با انواع مهارت ها فناوری های نوین اعلام کرد.
وی افزود: هم اکنون آموزش ها با فناوری های نوین همراه شده است و براین اساس آموزش مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، آموزش IDSL و آموزش با تبلت در دستور کار قرار گرفته و با استقبال سوادآموزان همراه بوده است.
یوسفی اظهار کرد: تلفیق آموزش های سوادآموزی با فناوری های نوین در دو سه سال اخیر آغاز شده و این اموزش ها بسیار نتیجه بخش بوده است و استان کردستان در سه سال گذسته، استان پایلوت کشور در آموزش idsl بوده است.
یکی از آموزش دهندگان سواد آموزی کردستان نیز گفت: علاوه بر خواندن و نوشتن در این کلاس ها مهارت های زندگی و چیزهایی که سوادآموز در زندگی به آنها نیازمند است آموزش داده می شود.
فراگیس مرادی افزود: به عنوان مثال یاد دادن چگونگی استفاده از باجه عابر بانک و تلفن های هوشمند برای بی سوادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی اضافه کرد: برخی از سوادآموزان پس از این دوره ها می توانند به خوبی این مهارت ها را به صورت عملی انجام دهند.

**استخدام آموزش دهندگان سوادآموزی در اولویت باشد
آموزش دهنده سواد آموزی گفت: ما و همکاران مان با هزاران سختی چندین سال است در این حوزه فعالیت می کنیم و امید داریم که در بحث استخدامی ها ی آموزش و پرورش به این امر توجه شود.
فرانگیس مرادی افزود: در طول این چند سال ما تجربه های بسیار خوبی پیدا کردیم و اگر کارنامه موفقی در بحث آموزش داشته باشیم می توانیم از کسانی که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند موفق تر عمل کنیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان نیز تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان می تواند تنها بخشی از نیروهای آموزش و پرورش را تامین کند.
رمضان یوسفی افزود: اگر سهمیه هایی برای استخدامی داشته باشیم از آموزش دهندگان هم استفاده می کنیم و آنها در اولویت قرار دارند.
یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تدبیر امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی در کشور تشکیل شد و در حال حاضر ریشه کنی بی سوادی و وجود ایرانی عاری از بیسواد یکی از دغدغه های مهم و اولویت دار مسئولان کشور است.
تا به حال آموزش بزرگسالان 6 کنفرانس جهانی را تجربه کرده که اولین دوره آن در سال 1982 میلادی و آخرین دوره آن نیز در نیمه دوم آگوست سال 2016 (شهریور سال جاری) در پاریس برگزار شده است.
آموزش بزرگسالان در کشورهای مختلف از اهداف سواد آموزی بوده و امروزه با توجه به تحولات جدید و افزایش بهره مندی مردم از سواد خواندن و نوشتن در حوزه های تکنولوژی اهداف 6 گانه سازمان بین المللی یونسکو برای سواد آموزی ورود یافته است.
سازمان نهضت سواد آموزی در راستای پیام تاریخی حضرت امام برای آموزش همگانی وارد عمل شده و در کنار سواد آموزی مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی را به سواد آموزان ارایه می دهد.
خبرنگاران: افسانه گلباخی و عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/ 7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.