به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس رای هیات داوران یادگار خیام، علی خیری، پیمان سادات نژاد، مصطفی عابدینی، عسگر محمدی تبار، علیرضا مطلبی و سید حیدر موسوی در بخش نستعلیق نفرات منتخب هستند.
هیات داوران در همین بخش احمد احمدی، مرتضی جعفری، هادی سید خوانی، محمد جواد شکوهی فر و اصغر محمدی البرزی را شایسته تقدیر دانست.
در بخش شکسته نستعلیق هم طیبه ازندریانی، بهادر پگاه، محمود رحیمی عهد، حافظ رنجبر و فردین ولی زاده از سوی هیات داوران به عنوان منتخب معرفی شدند.
در همین بخش محمد اندرز دیری، غلامعلی گوران، خسرو مدیری و شمس الدین مرادی شایسته تقدیر شناخته شدند.
هیات داوران در بخش گرایش های نوین کسی را کسی را به عنوان برگزیده معرفی نکرد و علکی گنجی، جعفر سروی و حسین انجمن در این بخش منتخبین برتر شناخته شدند.

** تفاهم نامه ای برای حمایت از هنرهای تجسمی در کردستان
در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه و جشن دو سالانه خوشنویسی کُردی، تفاهم نامه ای میان مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان منعقد شد.
بر اساس این تفاهم نامه اداره کل هنرهای تجسمی متعهد می شود که با بودجه ریزی سالیانه از فعالیت ها در هنرهای تجسمی حمایت کند.
همچنین حمایت از دو سالانه خوشنویسی کُردی، حمایت از جشنواره نمادهای شهری، حمایت از بازار هنرهای تجسمی، پیگیری راه اندازی درگاه الکترونیکی آثار تجسمی کردستان بخش های دیگری از این تفاهم نامه است.
در این تفاهم نامه اداره کل هنرهای تجسمی متعهد شد در فروش آثار بخش تجسمی کردستان در داخل و خارج از کشور تسهیل گری کند.
حمایت از نوآوران و موسسات دانش بنیان در حوزه هنرهای تجسمی، حمایت از رویدادهای ایده پروری و ایجاد مراکز شکوفایی، برگزاری دوره های تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی، حمایت از انجمن هنرهای تجسمی کردستان، حمایت از برگزاری نمایشگاه ها در این بخش و حمایت از خرید آثار تجسمی از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

** هیات داوران: نفوذ هنر خوشنویسی به یک قوم خاص محدود نمی شود
در این آیین همچنین بیانیه هیات داوران توسط امیر احمد فلسفی قرائت شد که در آن اعضای هیات داوران ضمن تاکید بر اینکه هنر خوشنویسی در هزار سال گذشته به یکی از ارکان هنرهای اسلامی تبدیل شد، یادآور شده اند که نفوذ هنر خوشنویسی امروز به یک قوم خاص در ایران محدود نشده است.
در بخشی از این بیانیه امده است: کُردها هنرمندان زیادی را در عرصه خوشنویسی به جامعه ایران معرفی کرده اند و دغدغه حفظ ادبیات اقوام اصیل ایرانی بویژه ادبیات کُردی ایجاب می کرد تا دو سالانه ای برای خوشنویسی کُردی برگزار شود.
هیات داوران از مسئولان خواستند در راستای تداوم و تقویت این دوسالانه بکوشند و دست اندرکاران و هنرمندان آن را یاری دهند.

** ادبیات کلاسیک کُردی صاحب آثار ارزنده جهان شمول
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم در این آیین گفت: ادبیات کلاسک کُردی توانسته آثار ارزنده جهان شمول مذهبی و انسانی به جامعه فرهنگی ارائه کند.
بختیار سجادی افزود: 99 درصد شعرا و بزرگان ادبیات کلاسیک کُردی در هجره ها و مدارس دینی تربیت شدند و زبان کُردی شاخه غربی زبان های هند و ایرانی است و 35 گویش، زیرگویش و دسته دارد.
وی سورانی، کرمانجی و گورانی را سه گویش اصلی دانست و ادامه داد: این سه گویش اصلی توانسته ادبیات کلاسیک کُردی را پایه ریزی کند.
سجادی گفت: هنر خوشنویسی یکی از بخش هایی است که می توان از آن برای زنده کردن برخی از ویژگی های رسم الخط که در طول زمان از بین رفته استفاده کرد.
وی افزود: هنر خوشنویسی با توجه به ویژگی های زاتی می تواند در جهت مبانی فردیت، تفاوت و تمایز قدم بردارد.
وی با اشاره به اینکه لوگوسازی و گرافیک از خوشنویسی پیش افتاده، ابراز امیدواری کرد که از خوشنویسی در لوگوسازی و برندسازی استفاده شود.

**اهداف عالیه دوسالانه با تدوام آن محقق می شود
دبیر دومین دوسالانه خوشنویسی کُردی هم گفت: اهداف عالیه و تاثیرگذاری این دوسالانه با تداوم آن امکان پذیر است.
صابر مکائیلی با بیان اینکه این دوره در مقایسه با دوره اول دوسالانه شاهد ترقی و تعالی از نظر کمی و کیفی بودیم افزود: با وجود مشکلات همچنان بر ادامه برگزاری این دوسالانه پافشاری می کنیم.
وی تاکید کرد: ترویج و اشاعه هنر خوشنویسی، اهمیت بخشیدن به ادبیات و متن کردی، حضور هر چه بیشتر این بخش از ادبیات ملی از جمله اهداف تعریف شده برای دوسالانه های خوشنویسی کردی است.
به گفته وی، بعد از بررسی نهایی از میان 185 اثر ارسالی به دبیرخانه، تعداد 171 اثر در سه رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق و گرایش های نوین خوشنویسی به دوسالانه راه پیدا کردند و این آثار در چهار نمایشگاه به نمایش عموم در آمد.
پس از بررسی توسط هیات داوران 24 اثر در مجموع منتخب و شایسته تقدیر شناخته شدند.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به منظور شرکت در آیین بازگشایی نمایشگاه های این دوسالانه و تجلیل از آثار منتخب به سنندج سفر کرد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.