به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایشگاه های دومین دوسالانه خوشنویسی کُردی شامگاه چهارشنبه همزمان در گالری های سوره سینما بهمن، نگارخانه ارشاد، نگارخانه سنه و نگارخانه دیار گشایش یافت و تا 18 دی سال جاری در 2 نوبت صبح و عصر پذیرای علاقه مندان است.
دبیر دومین دو سالانه خوشنویسی کُردی در آیین گشایش این نمایشگاه ها گفت: گام اول دوسالانه خوشنویسی کُردی سال 94 و به همت انجمن خوشنویسان سنندج و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برداشته شد.
صابر میکائیلی ادامه داد: دبیرخانه دومین دو سالانه بعد از انتشار فراخوان در سطح کشور در تیر ماه 96 آمادگی خود را برای ‌پذیرش‌ آثار از‌ اساتید و هنرمندان سراسر کشور اعلام کرد.
به گفته وی، بعد از اعلام فراخوان 185 اثر به دبیرخانه رسید و طبق برنامه به کسانی که آثارشان در بازبینی اولیه پذیرفته شده بودند اعلام شد تا اصل آثار را به دبیرخانه دو سالانه ارسال کنند.
وی افزود: برای بار دوم بعد از بررسی نهایی تعداد 171 اثر در سه رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق و گرایش های نوین خوشنویسی به دوسالانه راه پیدا کردند.
میکائیلی ادامه داد: ترویج و اشاعه هنر خوشنویسی، اهمیت بخشیدن به ادبیات و متن کردی، حضور هر چه بیشتر این بخش از ادبیات ملی در چهارچوب فضای تابلوهای خوشنویسی ایران از جمله اهداف تعریف شده برای دوسالانه های خوشنویسی کردی است.
آیین اختتامیه این دو سالانه ملی روز پنجشنبه هفتم دی ساعت 10 صبح در مجتمع فجر سنندج برگزار می شود.
تعداد شرکت کنندگان بخش نستعلیق 79 هنرمند، شکسته نستعلیق 38 هنرمند و گرایش های نوین خوشنویسی (نقاشی خط و حجم) 13 هنرمند از تمام استان های کشور است.
دومین دو سالانه خوشنویسی کُردی به نام ملا حسن حزین خطاط سنندجی مشهور به حسن آقا رضا و متخلص به حزین و فلک زده نامگذاری شده ‌است.
ملا حسن حزین خطاط سنندجی مشهور به حسن آقا رضا – متخلص به حزین و فلک زده - ابن ملا رضا ابن فضل‌الله نودشی بنا به قول مشهور وی از خاندان موالی و مشایخ الاسلام سنندج بوده‌ است.
او در اوایل جنگ جهانی اول به سنندج آمد و به علت علاقه وافرش به خوشنویسی در راه تکمیل آن زحمات زیادی کشید و استعداد عجیبی در خوشنویسی از خود نشان داد.
بیشتر آثار باقی مانده از ملاحسن در خط ثلث و نوشتن طغری (سبک عثمانی) است و برخی از قطعاتش را با تلفیقی از ابتکارات خود و سبک خط اساتید قدیم بروی کاغذ می‌آورده که بسیار جالب توجه‌است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: امید بهمنی
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.