اسماعیل مریوانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال سقفی برای پرداخت تسهیلات صنایع دستی و گردشگری کردستان در نظر گرفته نشده است.
به گفته وی، این میزان تسهیلات در 2 بخش صنایع دستی و گردشگری پرداخت می شود که گردشگری از اعتبارات معرفی شده به بانک ها سهم 480 میلیارد ریالی دارد.
وی افزود: تاکنون طرح های اشتغالزایی حوزه گردشگری استان 20 مصوبه دریافت کرده اند و متقاضیان آنها که 480 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های خود نیاز دارند برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل استان معرفی شده اند.
مریوانی تاکید کرد: با اجرای این طرح ها 612 شغل جدید در حوزه گردشگری استان از جمله ساخت هتل، آژانس های مسافری و خانه های بوم گردی ایجاد می شود.
معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: در بخش صنایع دستی نیز 49 طرح با 416 میلیارد ریال اعتبار مورد نظر به بانک های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده اند.
مریوانی میزان اشتغال زایی این حوزه را 283 نفر اعلام کرد و گفت: این تسهیلات در رشته های مختلف صنایع دستی کردستان از جلمه کلاش بافی، نازک کاری، گلیم و جاجیم به متقاضیان پرداخت می شود.
به گفته وی، محل پرداخت تسهیلات از طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی است که سعی می شود تا پایان سال تعداد مصوبات در این حوزه افزایش یابد بطوریکه هم اکنون 38 طرح با 530 میلیارد ریال اعتبار و ظرفیت اشتغال 717 نفر در انتظار تصویب کارگروه استانی است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون هنرمندان صنایع دستی کردستان در 45 رشته مشغول فعالیت هستند که 18 مورد از این تعداد از جمله سبد بافی، گلیم بافی، البسه محلی (کُردی دوزی)، کلاش بافی و شالبافی از جمله 18 رشته های فعال صنایع دستی مختص استان است.
14 هزار و 500 نفر از هنرمندان صنایع دستی استان در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری احتمال می دهد بیش از 40 هزار نفر از هنرمند صنایع دستی در کردستان فعال باشد.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مور از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
استان کردستان با بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در غرب کشور واقع شده و دارای 10 شهرستان است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.