به گزارش ایرنا، اراضی شهرک امام در سال 57 توسط جمعیت هلال احمر خریداری شد و در اواخر دهه 60 بخاطر اسکان مهاجرین عراقی، واحدهایی در آن ساخته شد تا در اختیار مهاجرین قرار گیرد و بعد از بازگشت مهاجرین به کشورشان، برخی از شهروندان کامیارانی فاقد مسکن اقدام به تصرف غیر مجاز این واحدها کردند.
از آنجا که مالکیت این زمین ها متعلق به جمعیت هلال احمر و جزء محدوده شهری محسوب می شود ولی این جمعیت هیچ اقدامی در خصوص باز پس گیری املاک خود از متصرفین انجام نداد و آنها از آن زمان تاکنون در این شهرک ساکن هستند.
یکی از ساکنان شهرک امام خمینی (ره) در خصوص مشکلات اهالی به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مشکل شهرک نداشتن سند مالکیت واحدهای مسکونی است.
محمدرضا قیسوندی با اشاره به اینکه در این شهرک 200 قطع زمین وجود دارد که 320 خانوار در واحدهای ساخته شده در این زمین ها زندگی می کنند، افزود: با توجه به اینکه این شهرک طرح و نقشه تفکیکی مصوب ندارد لذا معابر و سرانه های مربوط به شهرداری و سایر ادارات واگذار نشده تا آنها بتوانند امور روبنایی و زیربنایی مورد نیاز اهالی را ایجاد یا بهبود ببخشند.
وی به نبود سرانه آموزشی، خدماتی، انتظامی و فضای سبز در این شهرک نیز اشاره کرد و افزود: شهرداری کامیاران می گوید تا زمانی که مشکل سند مالکیت و تهیه و تصویب طرح تفکیکی و سایر امور مرتبط با آن حل نشود، به صورت قانونی نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه کند.
قیسوندی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر مالک اصلی اراضی شهرک است، اضافه کرد: شهرداری براساس قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری ها چون مالک اراضی نیست نمی تواند برای تفکیک آن اقدام کند.
وی در خصوص دیگر مشکلات شهرک یادآور شد: فرسوده بودن واحدهای مسکونی، ساخت و سازهای غیر مجاز و کنترل نشده، تجاوز به معبر و اراضی و ساخت و ساز غیر فنی و غیر ایمن، آسفالت نبودن معابر و عدم دفع اصولی آب های سطحی از جمله مشکلات شهرک است.
مسئول املاک جمعیت هلال احمر استان کردستان نیز با اشاره به اینکه در این شهرک 320 خانوار زندگی می کنند، گفت: از این تعداد، 90 واحد توسط هلال احمر به سپاه شهرستان فروخته شد و بقیه واحدهای آن توسط مردم تصرف شده است.
فرشاد اصلانی افزود: با توجه به تصرفی بودن 220 واحد و اسکان مردم در این واحدها طی 25 سال گذشته، شهرداری وضعیت موجود را قبول ندارد و برای ارائه خدمات خواهان رفع مشکلاتی چون سند مالکیت است.
وی با بیان اینکه جمعیت هیچ مشکلی در واگذاری سند مالکیت این زمین ها ندارد، اظهار کرد: برای این کار باید در قدم اول نقشه وضعیت موجود ترسیم و برای تصویب به کمیسیون ماده پنج شهرداری ارجاع شود و بعد از تصویب آن، هلال احمر در خصوص ثبت، صدور و انتقال اسناد اقدام کند.
اصلانی در خصوص چگونگی تهیه نقشه وضعیت موجود این شهرک یادآور شد: این نقشه با تشکیل تعاونی توسط متصرفین و همکاری اعضای این تعاونی با شورای شهر توسط کارشناسان این حوزه در حال ترسیم است.
وی با اشاره به اهمیت جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در این شهرک برای تهیه نقشه وضعیت موجود گفت: اولین اقدامی که در این شهرک برای رفع مشکلات انجام شد، جلوگیری از ساخت و ساز توسط پلیس ساختمان شهرداری با دستور فرماندار شهرستان بود.
به گفته وی، هزینه های ترسیم این نقشه توسط متصرفین پرداخت خواهد شد.
رفع مشکلات این شهرک در قدم اول نیازمند عزم جدی فرماندار، هلال احمر، شهرداری و شورای اسلامی کامیاران و خود ساکنان است که در این راستا باید با جدیت و حسن نظر پیگیری ها و اقدامات مناسب و ضروری را انجام دهند.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.