به گزارش خبرنگار ایرنا، جمال ارشدی شامگاه چهارشنبه در جشنواره منطقه ای هوره و سیاچمانه در کامیاران افزود: فرهنگ دارای حوزه های مختلفی است که لباس و موسیقی بخش بزرگی از آن است.
وی با اشاره به بحث بازتولید فرهنگی اظهار کرد: در این بحث باید سعی در حفظ نماد های چون لباس و موسیقی داشته باشیم.
ارشدی با بیان اینکه بحث توسعه فقط به توسعه اقتصادی خلاصه نمی شود اضافه کرد: لازمه اصلی توسعه در تمام ابعاد آن در گام اول توسعه فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه برای این جشنواره دبیرخانه دائمی در شهرستان تدوین خواهد شد، گفت: تدوین تقویم فرهنگی شهرستان کامیاران، جشنواره موسیقی کُردی و جشنواره کتاب کُردی جشنواره هایی است که تا پایان سال در این شهرستان برگزار خواهد شد.
جشنواره منطقه ای هوره و سیاچمانه برای اولین دوره با حضور 20 نفر از بزرگان این عرصه از استان های لرستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام در شهرستان کامیاران برگزار شد.
این جشنواره با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن بار مان سنه دژ و انجمن موسیقی استان کردستان برگزار شد.
هوره و سیاچمانه در زمره اولین صداهایی است که انسان از خود تولید کرده است. تشابه و نزدیکی زیادی میان هوره و سیاچمانه و صدای کبک وجود دارد به طوریکه به نظر می رسد این آوازها الگوی تقلیدی انسان از این پرنده است و بنابراین می توان قدمت این آوازها را خیلی بیشتر از آنچه که محققین نوشته اند، تخمین زد.
کُردها از روزگاران پیشین با نوای موسیقی به آوازخوانی می­ پرداختند و بازتاب آن را در قالب سیاچمانه در مناطق هورامی، گورانی در مناطق کُردنشین کردستان و کرمانشاه، و هوره در میان کلهر و طوایف سنجانی می­بینیم.
هوره بخش مهمی از فولکلور قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان را دربر می­گیرد.
خبرنگار: ژاله گرگانی** انتشار: امید بهمنی
7349/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.