رضا قادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این بنیاد مقیم بازسازی شهرستان زلزله زده ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه است، اظهار کرد: اطلاعات و میزان خسارت هشت هزار و 450 واحد در سامانه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و برای چهار هزار و 596 پرونده تشکیل شده است.
وی افزود: از این تعداد، چهار هزار و 442 واحد آسیب دیده در مناطق شهری تازه آباد و ازگله و باقی این واحدها در 103 روستای تابعه این شهرستان قرار دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان تاکید کرد: پس از تکمیل پرونده آسیب دیدگان، یک هزار و 504 متقاضی را به بانک ملی تنها بانک فعال شهرستان برای دریافت تسهیلات معرفی کرده ایم که 63 مورد از این تعداد منجر به عقد قرارداد شده است.
به گفته قادری، نبود شعبه بانک های عامل در این شهرستان مهمترین چالش در پرداخت تسهیلات به متقاضیان و آسیب دیدگان است که انتظار می رود بانک های عامل با راه اندازی شعبه یا نمایندگی موقت با مسئولان و نهادها برای ارائه کمک به آسیب دیدگان همگام باشند.
وی از معرفی 230 متقاضی به بانک برای دریافت تسهیلات بلاعوض نیز خبر داد و یادآور شد: هم اکنون آسیب دیدگان می توانند در مناطق شهری از 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و 400 میلیون ریال تسهیلات کم بهره بانکی برای احداث خانه های خود استفاده کنند.
وی گفت: تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده برای مناطق روستایی نیز 50 میلیون ریال و تسهیلات بانکی کم بهره برای این واحدها به میزان 300 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
قادری همچنین از آغاز عملیات تعمیر در 537 واحد آسیب دیده این شهرستان نیز خبر داد و افزود: تعمیرات 84 واحد به اتمام رسیده و پی کنی 35 واحد نیازمند بازسازی نیز انجام شده است.
به گفته وی، سیاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تعمیر و بازسازی روستاهای آسیب دیده اجرای ضوابط طرح های هادی روستایی است.
وی اضافه کرد: همچنین در بازسازی روستاها مردم به عنوان کارفرما در نظر گرفته شده اند و بنیاد مسکن عهده دار تهیه نقشه، تامین عمده مصالح ساختمانی، پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره و تسهیلات بلاعوض است.

** اسکان موقت 483 واحد و آواربرداری 787 واحد انجام یافته است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان افزود: با همکاری سپاه پاسداران و خیرین علاوه بر اسکان موقت 483 واحد، توانسته ایم با استفاده از 64 دستگاه ماشین آلات، آواربرداری 787 واحد تخریب شده را انجام دهد.
قادری با بیان اینکه بیش از یک هزار و 600 واحد کانکس برای اسکان موقت در این شهرستان مورد نیاز است، تاکید کرد: بنیاد سعی دارد با استفاده از توان خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی این نیاز را تا قبل از تشدید سرما تامین کند.
وی یادآور شد: هم اکنون 80 نیروی انسانی اداره کل بنیاد مسکن کردستان با 40 دستگاه ناوگان خودرویی در شهرستان ثلاث باباجانی حضور مستمر دارند و این روند تا پایان بازسازی ها ادامه دارد.
شهرستان ثلاث باباجانی دارای 35 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد یک هزار نفر در شهر ازگله، 13 هزار نفر در شهر تازه آباد و 21 هزار نفر نیز در روستاهای آن سکونت دارند بطوریکه در هر یک کیلومتر مربع از مساحت این شهرستان 18 نفر زندگی می کنند.
این شهرستان یک هزار و 920 کیلومتر مربع وسعت دارد و تازه آباد از سطح دریا یک هزار و 660 متر و ازگله نیز 700 متر ارتفاع دارد.
طبق ارزیابی بعمل آمده، زلزله 7.3 ریشتری روز 21 آبان که حدود 20 ثانیه به طول انجامید، 50 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف استان کرمانشاه خسارت وارد کرده است.
شهرستان ثلاث باباجانی دارای 161 روستای دارای سکنه بود و تاکنون ارزیابی های کارشناسی در 143 روستا انجام یافته است.
در نهایت 103 روستای این شهرستان در زلزله 21 آبان سال جاری آسیب دیده اند که از این تعداد خسارت 20 روستا بالاتر از 50 درصد اعلام شده است.
این زمین لرزه در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه روی داده و تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 87 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.