رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان گفت: کمیت ملاک و سنجش موفقیت در پژوهش نیست چرا که شاخص کاربردی بودن پژوهش می تواند حلال مشکلات فعلی این حوزه تلقی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یحیی معروفی روز یکشنبه در آیین تجلیل از معلمان پژوهشگر و فعالان حوزه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش در سنندج، افزود: کشور به رغم اینکه در حوزه پژوهش و تحقیق ضعف و کاستی‌هایی به لحاظ کیفی دارد اما از جهت کمی و تعداد رشد قابل ملاحضه ای را یافته است.

وی بیان و اظهار عمده سیاستگذاران کشور را حول محور پژوهش و آموزش مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش و هدف اصلی آموزشیاران بایستی تبدیل پژوهش به صنعتی که موتور و محرکه توسعه کشور در گرو و منوط به آن است، باشد.

معروفی با اشاره به اینکه رسالت و اولویت پژوهشگران کشور تبدیل علم به ثروت است، اظهار داشت: به مثابه می‌توان دلیل عمده توسعه یافتگی جوامع پیشرفته را گسترش و تعمیق و بالندگی همه جانبه پژوهش و تحقیق در این جوامع برشمرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان ادامه داد: از شاخص های بارز و مهم پژوهش تعیین سهم بودجه برخی کشور های پیشرفته از تولید ناخالص ملی به این مهم بیان شده است.

معروفی سهم کشور را از پژوهش و تحقیق طی سال های اخیر نیم درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طبق سیاست های اعمال شده با گذر از ۱۰ سال بایستی بودجه و سهم تحقیقات با ۴ درصد ارتقا پیدا می کرد که این مهم تا کنون برآورده نشده است.

وی به جایگاه و رتبه علمی ایران به لحاظ کمی اشاره کرد و افزود:  بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان کسب رتبه ۲۵ از میان سایر کشور ها رشد مناسبی را نشان می دهد اما توجه به کیفیت در کنار کمیت می تواند نتایج ثمر بخش تری را به بار بیاورد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با طرح این سئوال که به رغم رشد علمی اما مشکلات در سایر بخش‌ها همچنان پابرجاست، گفت: عدم تحقیق برای حل مسئله، عدم ختم تحقیقات به کاربست پژوهش، نقض روش شناختی و همچنین عدم درک اهمیت پژوهش و ابهام و بی دقتی در یافته های پژوهش و نیز ناهمخوانی منابع پژوهش های مختلف با همدیگر از اهم ترین مشکلات پژوهش و تحقیق در کشور محسوب می شود.

معروفی خاطر نشان کرد: لازم و بلکه مهم است که کمیت را ملاک موفقیت در پژوهش ندانیم چرا که شاخص کاربردی بودن پژوهش می تواند حلال مشکلات فعلی این حوزه تلقی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.