رحمان میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ماهی که از گونه کپوریان و از نوع پینگ هد است و از زئوپلانکتون ها تغذیه می کند و به صورت بچه ماهی در این دریاچه رها سازی شده بود.
زئوپلانکتون (zooplankton) جاندارانی ریز ذره‌بینی که در آب دریا شناور بوده و جزء نخستین حلقه‌های زنجیرهٔ غذایی دریاها است.
وی در خصوص قرمز رنگ بودن این ماهی نیز اضافه کرد: به احتمال زیاد این ماهی قبل از تکثیر با گونه ای دیگر ترکیب شده و به جای رنگ معمول این گونه ماهی ها، پوست آن به رنگ قرمز درآمده است.
میرزایی یادآور شد: در سایر منابع آبی استان نیز در گذشته صید ماهی هایی با این وزن وجود داشت و این یکی از نشانه های سالم بودن منابع آبی و مهیا شدن شرایط زیست مناسب در این منابع است.
به گفته وی، عملیات صیادی در منابع آبی استان توسط 6 تعاونی صیادی با 478 عضو و با توجه به طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی شیلات صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: اعضای این تعاونی ها از اواخر شهریور ماه هر سال تا 15 اسفند عملیات صیادی را در این منابع انجام می دهند و ماهی های صید شده را روانه بازارهای استان می کنند.
وی گفت: برای تامین ماهی مورد نیاز در این منابع آبی، سالیانه 2.5 میلیون بچه ماهی از چهار خانواده کپور ماهی ها شامل کپور معمولی، فیتوفاک، پنگ هد و آمور علف خوار رهاسازی می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان افزود: ماهی ها یکی از عمده ترین مصرف کنندگان پلانگتوها(گیاهی) و زئوپلانکتون ها بوده و می تواند در جذب مواد آلی آب مفید و موثر باشند.
تعاونی صیادان دریاچه زریبار مریوان هم اکنون دارای 35 عضو است و با نظارت های شیلات کردستان در این دریاچه عمیلیات صیادی انجام می دهند.
دریاچه زریبار مریوان دارای حجم تقریبی بیش از 30 میلیون مترمکعب آب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قراردارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.