به گزارش ایرنا، رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در این مراسم با بیان اینکه دولاب از مقاصد جدید گردشگری استان است، گفت: این روستا به جهت غنای فرهنگی بالا و نزدیکی به مرکز استان می تواند فرصت جذب گردشگران زیادی را داشته باشد.
آوات مکاری اظهار کرد: روستاهای شاخص و گردشگر پذیر در استان کردستان بخصوص منطقه هورامان بدلیل بافت معماری و نیز فرهنگ های خاص خود، سالیانه پذیرای گردشگران زیادی هستند.
وی با اشاره به اینکه گردشگری شهری با ظرفیت های سرمایه گذاران و بخش دولتی باید توسعه یابد، افزوزد: توسعه گردشگری در روستاها و مناطق کم جمعیت کردستان باید با همت خود مردم منطقه انجام شود.
رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تاکید کرد: کمترین هزینه برای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری صورت می گیرد که در شرایط فعلی اقتصادی استان و خطر مهاجرت روستاییان، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
مکاری از حمایت های دولت برای توسعه بوم گردی در استان کردستان خبر داد و گفت: توسعه بوم گردی بر اساس حفاظت از محیط زیست و نیز معرفی جاذبه های فرهنگی بکر در این مناطق صورت می گیرد.
به گفته وی، تسهیلات بانکی نیز به این منظور به متقاضیان پرداخت می شود و علاقه مندان می توانند تا سقف 2 میلیارد ریال وام برای ایجاد خانه های بوم گردی دریافت کنند.
وی از ایجاد ساز و کارهای کاربردی برای اعطای پروانه بهره برداری به خانه های بوم گردی در کردستان نیز خبر داد و اضافه کرد: متقاضی ایجاد و احداث اقامتگاه بوم گردی باید از لحاظ زیست محیطی و فرهنگی دارای سابقه باشد.
وی بر لزوم حفظ بافت تاریخی روستاهای منطقه هورامان نیز تاکید کرد و افزود: از ظرفیت های بوم گردی برای توسعه گردشگری روستایی و نیز کمک به تسریع در ثبت جهانی هورامان استفاده خواهیم کرد.
مکاری حفظ بازی های محلی روستاها و فرهنگ های خاص در این مناطق را از مهمترین اهداف توسعه بوم گردی اعلام کرد.
اولین خانه بوم گردی استان کردستان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، جمعی از مدیران حوزه گردشگری و علاقه مندان به این حوزه در روستای نمونه گردشگری دولاب افتتاح شد.
43 روستای کردستان براساس شاخص های توریسم بعنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند و بیش از 10 مورد از این روستاها هم اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری هستند، استانداری کردستان نیز برای هر کدام از این روستاها تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد کرده است.
کردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین 31 اثر معنوی است.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.