پیمان باباپیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح کمربند حفاظتی در این استان از سال 1383 آغاز شد و با حفر کانال، نصب سیم خاردار و احداث بنچ مارک بتنی، کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی با مستثنیات کشاورزان ایجاد شد.
وی افزود: امسال نیز 21 کیلومتر کمربند حفاظتی در این مناطق اجرا شد و 37 کیلومتر دیگر نیز از عرصه های ملی برای احداث کمربند حفاظتی شناسایی و مکانیابی شده است.
باباپیری تاکید کرد: ایجاد کمربند حفاظتی و مشخص شدن مرز اراضی ملی از مستثنیات شخصی کشاورزان تا حد زیادی از تصرفات غیر قانونی نیز جلوگیری می‌کند.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح، مالکان و کشاورزان از حدود اراضی خود آگاه می شوند و دعاوی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان علیه متصرفان عرصه‌های ملی کاهش می‌یابد.

**منابع طبیعی کردستان به سامانه های نوین پایشی و تکنیکی مجهز شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: از سال 1380 با استفاده از سامانه های ماهواره ای، آتش سوزی ها در مناطق جنگلی رصد و هر گونه آتش سوزی توسط این سامانه اطلاع رسانی می شود تا در اولین فرصت اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
باباپیری افزود: برای مقابله با آتش سوزی در مراتع، یگان حفاظت این اداره کل به وسیله ویژه ایی به نام دمنده کوله ای مجهز شد که هر دستگاه می تواند به اندازه 100 نفر در اطفای حریق در مواقع آتش سوزی موثر باشد.
وی با بیان اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی استان به 30 دستگاه دمنده کوله ای مجهز است، اضافه کرد: امسال میزان آتش سوزی ها در مراتع استان در مقایسه با سال قبل 70 درصد کاهش پیدا کرد.
باباپیری یادآور شد: امسال 48 فقره حریق در مراتع استان اتفاق افتاد که در این آتش سوزی ها در مجموع به 282 هکتار از مراتع خسارت وارد شد.
به گفته وی، این تعداد حوادث آتش سوزی در مقایسه با 157 فقره آتش سوزی و ایجاد خسارت به یک هزار و 621 هکتار سال 1395 در مجموع 70 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به شماره تلفن گویای 1504 منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هر گونه حریق، تخلف و تخریب مراتع می توانند با این شماره تلفن رایگان تماس گرفته و موارد را به ماموران این اداره اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد، میزان جنگل های این استان 374 هزار هکتار است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.