به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه بیکاری یکی از معضلات و مشکلات اساسی در جامعه ما به شمار می رود و سالانه افراد زیادی از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده و به آمار بیکاران ما افزوده می شوند.
آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از افراد بی سواد جویای کار بیشتر است و بخشی از این مساله به بی تجربگی و عدم مهارت این افراد برای ورود به بازار کار برمی گردد.
یکی دیگر از دلایل افزایش بیکاری در جامعه این است که امروزه اکثر جوانان ما بدنبال شغل های دولتی بود و علاقه چندانی برای ورود به بازار آزاد و مشاغل و حرف صنعتی از خود نشان نمی دهند و همین امر خود به افزایش نرخ بیکاری در کشور کمک می کند.
البته محدودیت کارخانه ها و کارگاه های صنعتی در برخی از استان های کمتر توسعه یافته کشور مانند کردستان نیز یکی از دلایل افزایش بیکاری در جامعه است.
براساس آمارهای موجود سال گذشته نرخ بیکاری در این استان، 15،2 درصد بود و در نیمه اول امسال این آمار در مجموع به 12،7 درصد رسید.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان جمعیت فعال استان را 567 هزار نفر اعلام کرد و گفت: براساس آمار مرکز آمار، 92 هزار و 483 نفر در در استان کردستان بیکار هستند.
احمد رشیدی با بیان اینکه هم اکنون جمعیت شاغل در کردستان 475 هزار نفر است، اظهار کرد: به طور میانگین سالانه حدود 18 هزار نفر در استان وارد بازار کار می شوند.
وی با اشاره به اختصاص اعتبارات مناسب برای ایجاد اشتغال در سال 96 ابراز امیدواری کرد، گام های اساسی در راستای توسعه اشتغال و کاهش بیکاری در استان و کشور برداشته شود.
یکی از راه هایی که می تواند در کاهش نرخ بیکاری در جامعه موثر باشد، فراگیری آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای است چرا که داشتن مهارت شغلی می تواند به اشتغالزایی در جامعه کمک کند.
بزرگترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی ماهر و متخصص است و آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی می تواند در تقویت این مولفه بسیار تاثیرگذار است.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان تنها متولی رسمی ارائه آموزش های مهارتی غیر رسمی با دارا بودن بیش از 6 هزار استاندارد آموزشی در چهار حوزه خدمات، کشاورزی، صنعت، فرهنگ و هنر فعالیت می کند و سالیانه افراد زیادی مهارت های لازم را در مراکز این سازمان فرا گرفته و وارد بازار کار می شوند.
اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان دارای 16 مرکز دولتی و بیش از 130 آموزشگاه آزاد است و سالیانه حدود پنج میلیون نفر ساعت معادل 24 هزار نفر در بخش های دولتی و آزاد در این مراکز آموزش می بینند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از نمودهای عینی اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل، آموزش ‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه آموزش‌ های مهارتی است.
سید جمیل احمدی افزود: سالیانه سه میلیون و 500 هزار نفر ساعت معادل 17 تا 18 هزار نفر در بخش دولتی و یک میلیون و 500 هزار نفر ساعت معادل هشت هزار نفر در بخش غیر دولتی این مرکز در استان کردستان آموزش می بینند.
وی یادآور شد: امسال در بخش دولتی 2 میلیون و 414 هزار و 36 نفر ساعت معادل 11 هزار و 700 نفر در مراکز دولتی وابسته به مرکز فنی و حرفه ایی آموزش دیدند و در بخش خصوصی نیز یک میلیون و سه هزار و 524 نفر ساعت معادل پنج هزار و 79 نفر آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان با بیان اینکه جامعه هدف ما افراد جویای کار و یا کسانی که بدنبال ارتقای مهارت خود در بازار کار هستند، گفت: علاقه جوانان ما به یادگیری حرف و مشاغل و حرفه آموزی می تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار در جامعه را فراهم کند.
احمدی اضافه کرد: حضور افرادی که آموزش‌ های لازم را در مراکز فنی و حرفه‌ای کسب کرده‌ و اکنون بنگاه اقتصادی کوچکی ایجاد کرده ‌اند بهترین الگو برای افراد جویای مهارت و شغل است.
استان کردستان براساس آمار سال 95، دارای 10 شهرستان و یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است.
با توجه به اینکه آموزش های مهارتی نقش بی بدیلی در توسعه همه جانبه و کاهش نرخ بیکاری در جامعه دارد می طلبد فرهنگ سازی های لازم در زمینه تشویق و ترغیب خانواده ها برای سوق دادن فرزندانشان به سمت مهارت آموزی انجام شود.
گزارش: افسانه گلباغی**انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.