به گزارش ایرنا، در میان قشر معلول جامعه افرادی هستند که با وجود برخی ناتوانایی های جسمی و حرکتی موفق شده اند آینده روشنی پیش روی خود و سایر افراد جامعه حتی افراد سالم بگشایند.
هوشیار رحیمی از جمله این افراد است که 34 سال پیش در روستای ژریژه از توابع شهرستان سروآباد بدنیا آمد تا هشت سالگی همانند هم سن و سالان خود زندگی می کرد، مدرسه می رفت و مشغول بازی و تفریح بود در این سن کم کم دچار درد مفاصل شد و بیماری ناشناخته ای هر روز نقطه ای از بدن او را درگیر کرد.
کم کم بیماری پیشرفت کرد، از همان ابتدا مفصل های کوچک وی درگیر شد و زمانی دکتر بیماری را رماتیسم مفصلی تشخیص داد که برای درمان خیلی دیر شده بود و تمام مفاصلش درگیر این بیماری شده بود.
سال 74 به توصیه برخی دوستان به پزشکی در تهران مراجعه کرد و اون موقع فهمید بیماریش بشدت پیشرفت کرده و راه درمانی نیز وجود ندارد و فقط باید دارو مصرف کند تا جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود، بدلیل شدت بیماری مفصل لگن او با انجام عمل جراحی تعویض شد.
اکنون تمام مفاصل این توانجوی خلاق درگیر بیماری شده و او حتی توانایی نشستن بر روی زمین را ندارد و اکثر کارهایش از جمله بالا رفتن از پله، نشستن بر روی صندلی و دیگر کارهای شخصی را به کمک دیگران انجام می دهد.
هوشیار رحیمی از همان دوران بچگی علاقمند به هنر خوشنویسی بود و حتی دورانی که بدلیل بیماری خانه نشین بود، تکالیف برادر و خواهرهای خود را انجام می داد و با این روش، تمرین خوشنویسی می کرد.
از سال 86 که برای درمان بیماریش در مریوان ساکن شد، به کلاس های خوشنویسی رفت و دوره های لازم را گذارند و پس از آن در سال 90 موفق شد به انجمن خوشنویسان مریوان راه پیدا کند و دوره ممتاز را طی دو سال بگذارند و اکنون هنرجوی فوق ممتاز هنر خوشنویسی است.
این تونجوی با استعداد مدرک فوق دیپلم حسابداری دارد و نفر اول انجمن خوشنویسان مریوان نیز هست و کارهای او در میان آثار اساتید برجسته این رشته در جشنواره های مختلف به نمایش گذاشته می شود.
رحیمی یک سال پیش تصمیم گرفت قرآن کریم را به خط نستعلیق به رشته تحریر در آورد و با وجود ناتوانی جسمی و حرکتی که دارد و مشقت های زیادی که برای نشستن و نوشتن و قلم در دست گرفتن تحمل می کند، توانست در طول یکسال این کار را به شیوه ای زیبا انجام دهد.
این هنرمند خلاق روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از این کار خود را علاقمندی به هنر خوشنویسی و همچنین ترویج قرآن و معارف قرآنی با استفاده از این هنر اعلام کرد و گفت: سال گذشته تصمیم به کتابت قرآن کریم به خط نستعلیق گرفتم و با روزی حداقل هفت ساعت کار در زیرزمینی که حتی نور هم به اندازه کافی نداشت توانستم این کار را به اتمام برسانم.
وی افزود: در این کار، 604 صفحه قرآن کریم را در 330 صفحه کاغذ A3 به خط نستعلیق کتابت کنم که هر صفحه دارای 13 خط است و اکنون برای صحافی آن نیازمند حمایت مالی و کمک مسئولان هستم.
رحیمی اظهار کرد: بدلیل شرایط اقتصادی و مالی خود خانواده ام، توانایی ادامه کار و صحافی قرآن کتابت شده به خط نستعلیق را ندارم ضمن اینکه سختی های زیادی برای انجام این کار کشیده ام، کاغذ و قلم نی هایی که استفاده کردم نیز هزینه زیادی برایم داشته است.
این توانجوی کردستانی از مسئولان خواست در زمینه صحافی کتاب و همچنین تلاش برای ثبت آن در فهرست آثار ملی حمایتش کنند چون تاکنون کسی در استان قرآن کریم را به صورت خط نستعلیق در نیاروده و اگر در کشور هم چنین افرادی باشند، تعدادشان کم و انگشت شمار است.
رحیمی با اشاره به اینکه خط نستعلیق در ایران به مادر خط ها شهرت دارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد با حمایت مسئولان بتواند کارهای دیگری از جمله احادیث پیامبر (ص) و نهج البلاغه را به خط نستعلیق به رشته تحریر در آورد.
او می گوید: روز 12 آذر امسال و در مراسم روز جهانی معلولان از اثر خوشنویسی او (نگارش قرآن به خط نستعلیق) با حضور مسئولان رونمایی شد ولی هیچ مسئولی توجه جدی به آن نکرد و حمایتی در این زمینه از من نشد ضمن اینکه سازمان بهزیستی نیز می گوید باید منتظر اعلام کمک از سوی خیرین یا ادارات دیگر باشم.
وی هم اکنون در زمینه هزینه دارو و عمل های جراحی که بر روی مفاصلش انجام می شود نیز با مشکلات مالی زیادی روبرو است و امیدوار است خرین و مسئولان از او حمایت کرده و بخشی از هزینه هایش را تقبل کنند.
هوشیار رحیمی تحت پوشش بهزیستی است اما به گفته خودش بدلیل اینکه بیماریش در لیست بیماری های خاص قرار ندارد و هزینه عمل های جراحی که باید انجام دهد و داروهایی که باید مصرف کند، زیاد است کمک های این سازمان کم و موردی است.
وی اظهار کرد: بیماری در زانوها، آرنج ها و شانه هایش پیشرفت زیادی داشته و مفاصل این نقاط نیز در انتظار تعویض است در حالیکه مدت زمان دوام این تعویض ها مشخص نیست و گاهی ممکن است فقط یکسال داوم بیاورد و گاهی نیز شاید در حدود 15 تا 20 سال جوابگو باشد.
به گفته وی، هزینه هر عمل جراحی حداقل 100 میلیون ریال است و داروها نیز از هزینه بسیار بالایی برخوردار است، علاوه بر این عوارض زیادی نیز زمینه های گوارشی، پوکی استخوان، چشم ها دارد.
این معلول توانمند برای تعویض مفصل لگن 2 بار زیر تیغ جراحی رفته و این دو عمل 220 میلیون ریال برایش هزینه داشته است اما به گفته رحیمی با مراجعه به بهزیستی فقط پنج میلیون ریال آن هم در قالب کمک موردی دریافت کرده است.
وی خواستار کمک بیشتری از سوی نهادهای مربوطه شد و از مسئولان خواست حمایت های لازم را در زمینه های مختلف از قشر معلول جامعه انجام داده و تلاش کنند تا استعدادهای نهفته ای که در میان برخی از این افراد وجود دارد، شکوفا شود.
بدون شک قشر معلول جامعه نیازمند ترحم کسی نیستند بلکه نیازمند حمایت هستند و برخی ازآنان از توانایی هایی برخوردارند که با شکوفا شدن آن می توانند همانند سایر افراد جامعه نقش خود را در پیشرفت و توسعه کشور به خوبی ایفا کنند.
روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتویید یک بیماری مزمن است که موجب تورم و درد در بعضی مفاصل بدن بخصوص مفاصل کوچک دست می شود، روماتیسم جزء بیماری های خود ایمنی محسوب می شود یعنی به علت حمله سیستم دفاع ایمنی بدن انسان به سلول های خودی بوجود می آید.
از هر 100 نفر یک نفر در طول عمرش به نوعی از این بیماری مبتلا می شود، روماتیسم مفصلی می تواند زمینه خانوادگی داشته باشد و می تواند در هر سنی بروز کند ولی معمولا در سنین بین 40 تا 60 سالگی دیده می شود.
افرادی همانند هوشیار رحیمی در جامعه ما کم نیستند لذا انتظار می رود مسئولان با حمایت های خود از اینگونه افراد حداقل باری از دوش خانواده های آنان برداشته و زمینه رشد آنان و شکوفایی استعدادهای شان را فراهم کنند.
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.