رحیم عبدالرحیم زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارزیابی کلی 13 دوره از جشنواره تئاتر کردی سقز، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تعریفی درست از تئاتر کُردی داشته باشیم باید نمایش نامه نویسی را تقویت کنیم تا به جشنواره به سمت و سوی مشخصی هدایت شود.
وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کُردی یک حرکت فرهنگی و هنری ارزشمندی است که لزوما باید حفظ و تقویت شود بر توجه به مولفه های مدرن و شهرنشینی در کنار آداب و رسوم و میراث فرهنگی کُردها و برگزاری همایش علمی - پژوهشی و آسیب شناسی تئاتر کُردی در مورد جشنواره تئاتر کُردی تاکید کرد.
عبدالرحیم زاده با بازخوانی اینکه در 13 دوره گذشته کارگردانان بر بیان روایت های سنتی تاکید کرده اند، افزود: باید این رویکرد تغییر یابد و در کنار آن به بیان دغدغه های جدید انسان کُرد هم بپردازیم.
وی تنوع آثار و نظم برگزاری جشنواره را مفید و مناسب توصیف و استفاده از داورانی که به صورت مداوم در چند دوره جشنواره حضور داشته اند یک آسیب برشمرد.
عبدالرحیم زاده دانش آموخته کارگردانی تئاتر و اهل بوکان استان آذربایجان غربی است که در این دوره از جشنواره با کار 'له پشت درگا' حضور دارد.
چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز از شامگاه پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر آغاز شد است و یکشنبه شب 19 آذر با معرفی گروه ها و نفرات برتر بکار خود پایان می دهد.
این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقا، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان در حال برگزاری است.
جشنواره تئاتر کُردی از سال 78 به مدت شش سال متوالی برگزار شد اما بدلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاری آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.
این جشنواره در سال های 91 و 92 برگزار نشد و از 93 دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و سال 94 نیز دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور 12 گروه نمایشی از ایلام، بانه، بوکان، تهران، دیاربکر ترکیه، سقز، سلیمانیه عراق، سنندج، شیروان، کرمانشاه و مریوان از 15 تا 19 شهریور در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز برگزار شد.
دکتر قطب الدین صادقی، کوروش سلیمانی و علی ظفر قهرمانی نژاد نمایش های این دوره را داوری خواهند کرد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی ** انتشار: مجید سلیمانی
7249/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.