به گزارش ایرنا، آزاد حکمت شامگاه شنبه در نشست بررسی مشایل و مشکلات تلفن همراه در شهرستان بانه اظهار کرد: در سال های اخیر مهمترین دغدغه مردم بانه در محلات شهری و روستاها، عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه بود که در حال حاضر این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است.
وی به استفاده از جدیدترین سیستم های روز دنیا G4 و +G4 برای خدمات دهی به مردم اشاره کرد و افزود: هم اکنون بالاترین تکنولوژی روز دنیا در بخش تلفن همراه در بانه راه اندازی شده که پهنای باند اینترنت را گسترده کرده است.
حکمت اضافه کرد: شهرهای آرمرده، کانی سور و بویین از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا G4 و در روستای سبدلو و شوی از اینترنت G3 برخوردار هستند.
وی فیبر نوری را شاهرگ حیاتی ارتباطی عنوان کرد و ادامه داد: فیبر نوری ظرفیت نامحدودی دارد و باعث افزایش کیفیت، پایداری و امنیت ارتباطات می شود که زیرساخت بزرگ فیبرنوری در چند سال اخیر در بانه ایجاد شده و تعدادی از سایت ها از بستر رادیو به فیبرنوری تبدیل شده است.
حکمت گفت: اف تی تی اچ و اف تی تی اکس، فیبر نوری ساختمان و منازل در پهنه تجاری در 60 نقطه بانه اجرایی شده و 30 هزار پورت ظرفیت سازی شده است.
مدیرعامل مخابرات استان کردستان اعتبارات هزینه شده امسال در بانه را 50 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این اعتبارات در راستای بهبود زیرساخت های مخابراتی بانه بویژه تلفن همراه هزینه شده است.
وی همچنین معارضین را عامل اصلی مشکلات تلفن همراه بانه دانست و تاکید کرد: مکان های که برای راه اندازی دکل های مخابرات انتخاب شده که معارض دارند و اجازه راه اندازی این دکل های را به مخابرات نمی دهند.
وی از راه اندازی سه سایت جدید در مسیر جاده های شهرستان بانه با هدف تسریع در آنتن دهی تلفن همراه خبر داد و گفت: سایت صدا و سیما، سایت قوره یره و خاپورده در جاده سقز - بانه برای تقویت آنتن دهی راه اندازی شده و تا حدود مشکل این مسیر حل شده است.
حکمت یادآور شد: احداث جاده جدید سیاه نزار سبب شده که مشکل آنتن دهی تلفن همراه در مسیر بانه - سقز همچنان ادامه داشته باشد که بزودی با راه اندازی سایت جدید، مشکل حل می شود.
معاون شبکه مخابرات کردستان نیز در این نشست گفت: با راه اندازی سد چراغ ویس سقز مدار فیبر و سایت های این مسیر جابجا شد و این جابجایی سبب شد که در 10 کیلومتر از این جاده بدلیل نبود فیبرنوری، آنتن دهی تلفن همراه قطع شود.
حمید چاوشی نژاد افزود: در چهار سال اخیر، 14 سایت با اعتبار 320 میلیارد ریال راه اندازی شد و هر سایت بیش پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید هزینه آن توسط ارتباطات سیار مصوب و تامین شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون پهنای باند بانه 2 گیگ است که 2 هزار برابر مگ افزایش یافته است البته باید شبکه های اینترنت خانگی بررسی شود.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کردستان هم گفت: با همت شرکت مخابرات، 44 روستای بخش مرکزی بانه از اینترنت ای دی اس ال مخابرات برخوردار هستند و 50 روستا تحت پوشش ال تی ای های وب و قرارداد 84 روستا با شرکت همت منعقد شده است.
فردین سعیدی به پوشش دهی 83 درصدی تلفن همراه در بانه اشاره کرد و افزود: 163 روستا از آنتن دهی تلفن همراه اول، 33 روستا از آنتن دهی ایرانسل و یک روستا از شبکه رایتل برخوردار هستند.
وی اظهار کرد: 173 روستای بانه از آنتن دهی تلفن همراه برخوردار هستند و 26 روستا هم اکنون از آنتن دهی تلفن همراه محروم هستند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.