به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کردستان دارای 227 کیلومتر مرز مشترک با عراق است و پتانسیل بالایی در زمینه صادرات و واردات کالا از مرزهای خود با این کشور دارد.
صادرات و ترانزیت کالا در این استان از سه بازارچه رسمی انجام می شود ضمن اینکه برای رفاه و معیشت مرزنشینان سه گذرگاه مرزی در این استان وجود دارد و 10 هزار نفر نیز در تعاونی های مرزنشین عضو هستند.
مرز رسمی و گمرک باشماق مریوان در میان این مرزها نقش اصلی و مهمی در توسعه صادرات استان کردستان و کشور بر عهده دارد، وجود بسترهای مورد نیاز برای افزایش صادرات از طریق باشماق موجب مطرح شدن این مرز به عنوان یکی از مرزهای فعال کشور شده است.
امسال گمرک مرز باشماق رتبه نخست ترانزیت خارجی را در بین 56 گمرک کشور کسب کرد که این نشان از اهمیت و توجه بخش تجارت کشور به این مرز و گمرک آن دارد.
این در حالیست که زیرساخت های حمل و نقل کردستان در وضعیت مناسب و قابل قبولی نیست و از میانگین کشوری پایین تر است؛ بنابراین در صورت ارتقای کیفیت راه ها، گمرکات این استان ظرفیت و شرایط بهتری برای تزانزیت داخلی و خارجی خواهد داشت و به تبع آن منجر به افزایش درآمد و توسعه روز افزون اقتصاد کردستان نیز می شود.

** امسال 598 میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان صادر شده است
مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون (فروردین تا آبان) 784 هزار تن کالا به ارزش 598 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.
بختیار رحمانی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزن و ارزش ارزی به ترتیب سه و 16 درصد افزایش نشان می دهد.
وی یادآور شد: طی هشت ماهه نخست سال جاری، گمرک باشماق کردستان با ترانزیت 774 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 740 میلیون دلار موفق به کسب رتبه نخست ترانزیتی مقصد کشور شد.
به گفته وی در این مدت، تزانزیت بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش سه میلیارد دلار از گمرک مرزی باشماق با عنوان ترانزیت خارجی مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبدا انجام گرفته که این آمار نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن، 40 درصد و از نظر ارزش 47 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه در مدت یاد شده، 352 هزار تن کالا به ارزش 237 میلیون دلار در گمرکات استان اظهار شده است، ادامه داد: 432 هزار تن کالا به ارزش 362 میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور ازطریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.
مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: گمرک مرزی باشماق در میان 108 گمرک فعال صادراتی کشور طی هشت ماهه سال 96 از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه 28 را کسب کرده است.
رحمانی پور با اشاره به اینکه طی این مدت بیش از 750 قلم کالای صادراتی به بیش از 17 کشور جهان از گمرکات استان صادر شده است، افزود: بیش از 98 درصد صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان، پاکستان و ترکمنستان انجام گرفته است.
به گفته وی، عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت سبزیجات و میوه، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی بوده است.
رحمانی پور بیشترین حجم صادرات را مربوط به محصولات کشاورزی با 173 هزار تن و به ارزش 59 میلیون دلار عنوان و اضافه کرد: بیشترین ارزش صادرات هم مربوط به مصنوعات پلاستیکی با 23 هزار تن و به ارزش 67 میلیون دلار بوده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تشریفات واردات بیش از 41 هزار تن کالا به ارزش بیش از 49 میلیون دلار در گمرکات کردستان انجام شده است، ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 139 درصد و از لحاظ وزن 140 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان کردستان عمده ترین کالاهای وارداتی را از طریق گمرکات استان، ماشین آلات برقی، مصنوعات آلومینیومی، مواد پلاستیکی، غلات، کاغذ و مقوا و ضایعات پلاستیک، ذکر کرد و یادآور شد: کشورهای عراق، پاکستان، هلند، آلمان وسوئد از حیث ارزش، بیشترین سهم را در این زمینه در اختیار دارند.
به گزارش ایرنا، گمرکات استان کردستان با سه شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی ارائه می دهد.
گمرک سیرانبند بانه و باشماق مریوان از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرکات بانه و مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.