به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌ اکبر مهرفرد روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: این سیاست ها برای ارتقای بخش های کشاورزی نوین از جمله گلخانه و کشت با نشاء است که می توان با این روش ها صرفه جویی زیادی در مصرف آب داشت.
به گفته وی، در کشت گلخانه ایی می توان تا 90 درصد و در کشت نشایی نیز 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.
مهرفرد همچنین با بیان اینکه کردستان سالیانه 500 میلیمتر میانگین بارندگی دارد، تاکید کرد: سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به خوبی در کردستان اجرا شده و انتطار می رود کشت دیم که با این میانگین بارندگی خوب، جواب می دهد در استان افزایش یابد.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر توسعه فعالیت تشکل های بخش خصوصی در کردستان، یادآور شد: با توسعه این بخش ها می توان به مرور فعالیت هایی از جمله بسته بندی، انبار داری و رسوخ در بازار را انجام داد و به توسعه اقتصادی کشاورزی کمک کرد.

**سرمایه صندوق توسعه بخش کشاری کردستان به 790 میلیارد ریال می رسد
رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این آیین گفت: صندوق توسعه بخش کشاورزی یکی از امیدهای کشاورزی استان است و با حمایت های دولت سرمایه گذاری آن تا پایان سال به 790 میلیارد ریال می رسد.
کریم ذوالفقاری افزود: این صندوق در سال 92 حدود 70 میلیارد ریال سرمایه داشت که هم اکنون خود صندوق 350 میلیارد ریال تسهیلات و 220 میلیارد ریال اندوخته دارد.
وی اظهار کرد: قرار است با حمایت های استانداری و سازمان برنامه بودجه استان کردستان 220 میلیارد ریال دیگر نیز به صندوق اختصاص داده شود تا میزان سرمایه به 790 میلیارد برسد.
ذوالفقاری ادامه داد: همچنین میزان اعتبارات مصوب عمرانی سازمان جهاد کشاورزی استان از 360 میلیار ریال سال 92 هم اکنون به یک هزار و 780 میلیارد ریال رسیده است.
وی افزود: تغییر الگوی کشت و تناوب کشت از خدمات گسترده انجام گرفته در این استان است که با حمایت های دولت و اعتماد بخش خصوصی به سازمان جهاد کشاورزی به نتیجه رسیده است.
به گفته وی، وارد کردن ارقام جدید در حوزه های زراعی و باغداری به جمع ارقام کشت شده از دیگر برنامه های اجرا شده است (نمونه های آن گندم، نخود، سیب درختی، کلزا و گردو است)
ذوالفقاری تاکید کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و تلاش های یک هزار و 296 نفری کارکنان سازمان جهاد کردستان، هم اکنون کشاورزی استان از سنتی خارج و در مسیر رسیدن به کشاورزی مدرن است.
رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هم اکنون در بخش آب و خاک کردستان سه هزار و 750 میلیارد ریال طرح در حال اجراست که یک هزار میلیارد ریال از این میزان تامین و بقیه نیز طبق برنامه تا شهریور سال آینده تامین می شود.
وی گفت: استفاده از آب در کردستان بهینه است به صورتی که میانگین سامانه های نوین آبیاری کردستان 47 درصد کل اراضی آبی است که این میانگین در کشور 17 درصد است.
ذوالفقاری یادآور شد: در نتیحه این خدمات میانگین تولید محصول از یک متر مکعب آب 2 کیلوگرم محصول است که این میانگین در کشور یک کیلوگرم محصول است و علاوه بر آن میانگین تولید محصولاتی از جمله گندم و توت فرنگی در کردستان از میانگین کشوری بالاتر است.
به گزارش ایرنا، در این آیین خالد جعفری به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی کردستان معرفی و از خدمان 39 ماهه کریم ذوالفقاری در این سمت قدردانی شد.
معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی کردستان از سال 81 تاکنون و مدیر کل پشتیبانی امور دام استان از سال 1376 تا سال 1381 از سوابق مدیریتی خالد جعفری است.
جعفری نماینده دولت و رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان، عضویت شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در چهار دوره و عضویت مجمع نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور را در سوابق خود دارد.
این برای اولین بار است که یک نیروی اهل سنت به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان منصوب می شود.
کریم ذوالفقاری از سال 92 عهده دار ریاست سازمان جهاد کشاورزی بوده است.
از سال 92 تاکنون با استفاده از حمایت های دولت تدبیر و امید و اجرای سیاست های شش گانه وزارت جهاد کشاورزی میزان تولیدات محصولات کشاورزی صادراتی از جمله عسل با 85 درصد رشد از 176 هزار تن به 336 هزار تن در سال رسید.
تولیدات زراعی در این استان نیز از یک میلیون و 400 هزار تن با 44 درصد رشد به بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن رسیده است و در بخش باغی نیز از 239 هزار تن در سال با 25 درصد به 300 هزار تن رسیده است.
در این مدت میزان تولید مرغ گوشتی از 11 میلیون قطعه با 31 درصد رشد به 14 میلیون و 400 هزار قطعه و پرورش تولید مرغ مادر از 240 هزار قطعه به 330 هزار قطعه و مرغ تخم گذار نیز از 385 هزار قطعه به 550 هزار قطعه در سال رسیده است.
زیر کشت باغات دیم از هشت هکتار با 56 درصد رشد به 12 هزار و 500 هکتار و باغات آبی نیز از 24 هزار با 27 درصد رشد به 30 هزار و 500 هکتار رسید و سطح گلخانه ها نیز 80 درصد رشد داشت و از 10 هکتار به 18 هکتار رسید.
در این مدت تعداد ماشین آلات کشاورزی از 23 هزار و 707 دستکاه به 27 هزار و 600 دستکاه رسید که در نتیجه آن میانگین مکانیزاسون از 1.7 اسب بخار در هر هکتار با 17 درصد رشد به 2 اسب بخار رسیده است.
رشد سیستم های نوین آبیاری از 42 هزار هکتار به 47 هزار هکتار از دیگر اقدامات انجام یافته توسعه ای در حوزه جهاد کشاورزی کردستان در دولت تدبیر و امید است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.