هفت شهرستان استان کرمانشاه درگیر خرابی ها و آوارهای زلزله 21 آبان شد و طی آن بیش از 30 هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف از جمله سرپل ذهاب، قصر شیرین، ازگله، ثلاث باباجانی و گیلانغرب آسیب دید و نیمی از آنها به صورت کامل تخریب شد.
بسیاری از این واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده خانه های کاهگلی، کلنگی و واحدهای نوسازی است که در روند اجرای آن یا نظارت دقیقی نبوده و یا برای تسریع در اتمام کار و کاهش قیمت تمام شده به علت بضاعت مالی کم صاحبان، اقدام به کاهش کیفیت در ساخت شده یا اصلا اقدام به بازسازی آنها نشده است.
در شهر سرپل ذهاب مناطق فولادی ها و مسکن مهر در این زلزله بیشترین تخریب را داشتند و آوارهای آن گواه این ادعاست.
مناطق فولادی ها و مسکن مهر در این شهر از منظر شهرسازی دارای 2 دیدگاه مختلف است به طوریکه واحدهای تخریب شده در محله فولادی ها عمدتا کلنگی و نیازمند بازسازی بودند و شاید به علت بضاعت مالی مالکان قربانی لرزه های زلزله شدند و در مقابل واحدهای مسکونی مسکن مهر که نوساز است و طبق نظر کارشناسان، سازه های نوساز تخریب شده فدای کاهش قیمت تمام شده یا تسریع در اتمام شده اند.
زلزله کرمانشاه علاوه بر اینکه باعث جان باختن 456 نفر و مصدومیت بیش از 12 هزار نفر شد خسارتی 20 هزار میلیارد ریالی به بخش های مختلف این استان وارد کرد که جبران این خسارت ها تنها از نظر مالی نیازمند حداقل چند سال زمان است.
با توجه به اینکه ایران به دلیل واقع شدن در کمربند زلزله آلپ - هیمالیا از لرزه خیز ترین کشورهای دنیا است و مهمترین تلنگر حادثه زلزله در استان کرمانشاه به سمت مردم و مسئولان است که نقاط آسیب پذیر را شناسایی کرده و پیشگیری هایی برای کاهش خسارت ها هنگام وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله داشته باشند.
در این بین استان کردستان از نظر زلزله خیزی جزو مناطق لرزه خیز متوسط کشور محسوب می شود و از طرفی طبق اعلام مسئولان راه و شهرسازی 51 درصد جمعیت شهری این استان در بافت ناکارآمد شهری از جمله بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و بافت تاریخی زندگی می‌کنند که نیازمند توجه بیشتر برای نوسازی هستند.
علاوه بر آن طبق پژوهش انجام یافته بین سال های 1382 تا 1385 توسط امجد ملکی استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه، در مجموع از تمام مساحت کردستان 25 درصد در پهنه با خطر بالا، 63 درصد با پهنه در خطر متوسط و حدود 12 درصد در پهنه با خطر پایین قرار می گیرد.
بنابراین قرار گیری در تراست جوان زاگرس غرب، سکونت 51 درصد جمعیت شهری در بافت ناکار آمد و وجود مساکن نامقاوم در روستاهای استان در کنار هم، مزیدی بر توجه بیشتر به پیشگیری بوده و لازم است تدبیری برای کاهش آسیب های زلزله های احتمالی در کردستان اندیشیده شود.
از این رو مردم ساکن در بافت های ناکارآمد شهرها و روستا می توانند با استقبال از حمایت های پیش بینی شده دستگاه های اجرایی از جمله تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی، طرح های بازآفرینی شهری و تسهیلات بازسازی بافت فرسوده، خود در مرحله اول پیشگام در این عرصه باشند.
نهادهای نظارتی و دستگاه های اجرایی نیز در روند احداث باید تاکید بیشتری در نظارت بر روند ساخت و سازها از نظر کیفی داشته باشند تا در حوادث احتمالی شاهد تخریب واحدهای نوساز و بهسازی شده نباشیم.
خبرنگار ایرنا در کردستان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.