دکتر محمد رستگار خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشترین پوسیدگی دندان کودکان و نوجوانان را ناشی از رژیم غذایی نامناسب اعم از مصرف مواد قندی، عدم رعایت بهداشت و مسواک نکردن دانست.
وی اظهار کرد: از آنجا که مواد شیرین و چسبنده سبب اسیدی شدن ph دهان و تجمع باکتری ها بر روی دندان و در نهایت پوسیدگی دندان کودکان می شود.
وی تاکید کرد: خانواده ها باید از قراردان شیرینی و شکلات در تغذیه مدارس خودداری کنند و تنقلاتی مانند آجیل، انجیر، خرما و پسته جایگزین شیرین جات در مدارس کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مصرف شیرینی و شکلات بلافاصله پس از غذا خوردن و در فاصله زمانی کوتاه را یک رژِیم غذایی غلط دانست.
خسروی با اشاره به اینکه فلوراید تراپی برای سلامت دندان مفید است، مصرف مواد حاوی فلوراید سبب استحکام مینای دندان می شود و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند گفت: پروسه فلوراید تراپی باید به طور دقیق و از سنین کودکی انجام شود.
وی آموزش صحیح رعایت بهداشت و دهان و دندان را به کودکان و نوجوانان ضروری دانست و افزود: فلورید تراپی باید از میان مربیان آموزش دیده استفاده شود تا نتیجه خوبی داشته باشد.
** اجرای طرحی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در مدارس
معاون تربیت بدنی سلامت آموزش و پرورش استان کردستان هم با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دوران کودکی و نوجوانی است گفت: با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان دوره ابتدایی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت دهان و دندان، طرح ملی وارنیش فلوراید به صورت رایگان در حال اجرا است.
افشین خوشگوار بهترین زمان برای کنترل بیماری های دهان و دندان را سنین کودکی دانست و افزود: مدرسه بهترین مکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است در همین راستا تاکنون 165 هزار و 500 نفر از دانش آموزان اول تا ششم ابتدایی استان زیر پوشش طرح وارنیش فلوراید قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه مرحله اول اجرای طرح فلوراید تراپی بمنظور سلامت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان از رده سنی 6 تا 12 سال از 20 آبان سال جاری آغاز شده است و تا 20 دی ماه ادامه دارد اظهارکرد: مرحله دوم این طرح در نیمه دوم سال تحصیلی اجراء خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در این طرح علاوه بر کودکان رده سنی 6 تا 12 سال، باید دانش آموزان پایه هفتم هم زیر پوشش این طرح قرار گیرند افزود: هم اکنون اولویت اصلی ما در این طرح دانش آموزان ابتدایی است.
این طرح برای چهارمین سال متوالی با همکاری آموزش و پرورش و کارشناسان و مراقبین سلامت دانشگاه علوم پزشکی در استان کردستان اجرا شده است. استان کردستان در 2 سال گذشته در زمینه اجرای طرح فلوراید جز استان های برتر کشور بوده است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش** انتشار: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.