به گزارش ایرنا، زمین لرزه ای به بزرگی 7 و 3 دهم ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه یکشنبه به ثبت رسید که این زلزله در بیشتر شهرستان های کردستان احساس شد و موجی از ترس و نگرانی در میان مردم این استان ایجاد کرده است.
مشاهدات خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف کردستان حاکی از آن است که بسیاری از مردم پس از وقوع زمین لرزه به محیط های باز سطح شهر از جمله خیابان ها، فضای سبز و پارک ها آمدند و برخی نیز با وجود اعلام مدیریت بحران مبنی بر عدم وجود مشکل، درصدد هستند امشب را در این محل ها به صبح برسانند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در گفت و گویی با بیان اینکه هر چند در هیچ کجای جهان نمی توان زلزله را پیش بینی کرد، گفت: با توجه به وقوع چند پس لرزه پیش بینی کارشناسان این است که دیگر پس لرزه ای نخواهد بود و انرژی زمین تخلیه شده اما رعایت نکات ایمنی ضروری است.
آرتیکاس اقبال با دعوت از مردم برای حفظ آرامش خود بر ضرورت رعایت نکات ایمنی تاکید کرد و افزود: مردم به خانه های خود بازگردند و از استراحت در کنار شیشه ها و زیر وسایل معلق مانند لوسترها خودداری کنند.
وی ادامه داد: طی زمین لرزه شامگاه یکشنبه مشکل جدی در کردستان روی نداد و تا کنون گزارشی مبنی بر بروز خسارت های جانی نیز گزارش نشده است.
فرماندار سنندج نیز در این ارتباط گفت: هیچ گزارشی تاکنون مبنی بر خسارت احتمالی زلزله شامگاه یکشنبه در این شهرستان گزارش نشده و انتظار می رود مردم علاوه بر حفظ آرامش از حضور در خیابان ها خودداری کنند.
محمد ابراهیم زارعی زارعی افزود: در ساعات اولیه وقوع زمین لرزه، تردد خودروها در بسیاری از خیابان های سنندج به علت ازدحام جمعیت به کندی انجام می شد اما هم اکنون شهر جوی آرام به خود گرفته است.
وی بر دنبال کردن اخبار از طریق رسانه های رسمی توسط مردم تاکید کرد و ادامه داد: شورای مدیریت بحران و دستگاه های اجرایی و امدادی شهرستان در حال آماده باش کامل هستند.

** آرامش در نزدیکترین شهرستان کردستان به کانون زلزله برقرار است
فرماندار مریوان با بیان اینکه این شهرستان از نزدیکترین نقاط استان به کانون زلزله روی داده در سلیمانیه عراق است افزود: هم اکنون این شهرستان آرامش خوبی به خود گرفته اما همچنان حضور برخی از شهروندان در سطح شهر مشاهده می شود.
محمد شفیعی افزود: تا این لحظه گزارش فوتی یا جرحی از زمین لرزه در این شهرستان دریافت نشده است و خسارت های وارد شده جزیی و در حد ترک خوردگی دیوار برخی منازل است.
وی گفت: شورای مدیریت بحران و شورای تامین شهرستان نیز هم اکنون تشکیل جلسه داده اند و تمامی دستگاه های اجرایی و امدادی نیز به صورت آماده باش در حال بررسی وضعیت موجود و خسارت های احتمالی هستند.
وی ادامه داد: تمامی امکانات ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت در شهرستان برقرار است و خدمات زیربنایی از جمله برق، گاز و آب نیز خسارتی ندیده اند.
شفیعی یادآور شد: تمامی پزشکان شهرستان هم اکنون در مراکز درمانی به صورت آماده باش هستند تا در صورت احتمال بروز حوادث سریعا به مردم خدمات ارائه کنند.

**مدیران از پاسخگویی های غیر علمی و ارائه اخبار نادرست به مردم خودداری کنند
فرماندار قروه نیز در نشست مدیرین بحران این شهرستان گفت: مدیران از تحلیل هر گونه اخبار و پاسخگویی های غیر علمی و ارائه اخبار نادرست به مردم خودداری کنند تا از ایجاد اضطراب بین آنان جلوگیری شود.
پرویز کولانی افزود: هم اکنون نیروهای امنیتی، انتظامی و امدادی در میان مردمی که در بیرون از خانه ها هستند، حضور دارند تا اطمینان خاطر آنان باشند.
وی از آمادگی محل های مورد نظر اسکان احتمالی، درمانگاه ها و مراکز درمانی سطح شهرستان برای ارائه خدمات خبر داد.
محل وقوع زمین لرزه ثبت شده در شامگاه یکشنبه استان کرمانشاه حوالی ازگله در طول جغرافیایی 45.9، عرض جغرافیایی 34.84 و عمق 11 کیلومتری زمین بوده است.
این زمین لرزه در 5 کیلومتری ازگله، 25 کیلومتری تازه آباد، 37 کیلومتری باینگان، 112 کیلومتری سنندج و 122 کیلومتری کرمانشاه روی داده است.
این زمین لرزه که مرکز آن حلبچه در کشور عراق و در نزدیکی ازگله استان کرمانشاه بوده است در بیشتر شهرهای استان کردستان نیز با شدت احساس شد.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.