به گزارش ایرنا، شاخص های کردستان در حوزه دسترسی به بزرگراه حدود یک دوم کشور است که انتظار می رود با طرح های در حال اجرا، این میانگین در افق 1399 به شاخص کشوری نزدیک شود.
توسعه زیرساخت های دسترسی از مهمترین مطالبات مردم کردستان است که اجرای همزمان هشت هزار و 800 میلیارد ریال طرح بزرگراهی در این استان، نشان از توجه دولت به این مطالبه مردم است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا میزان طرح های در حال اجرای بزرگراهی در این استان را 171 کیلومتر اعلام کرد.
شهرام ملکی با بیان اینکه هم اکنون در ازای هر 100 کیلومتر راه اصلی 21 کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد، افزود: این شاخص در استان کردستان حدود 11 کیلومتر در هر 100 کیلومتر است که با بهره برداری از طرح های در حال اجرا تا سال 1399 این میانگین به 20 کیلومتر می رسد.
به گفته وی، طرح های بزرگراهی در حال اجرای کردستان در مسیرهای سنندج به کامیاران، کامیاران به مریوان، بیجار به زنجان، سنندج به مریوان، کریدور شماره 10 (شمال به جنوب) بیجار به همدان و دیواندره - سقز - بانه قرار دارد.
ملکی تاکید کرد: بهره برداری از این طرح ها از سال 1397 تا 1399 هدفگذاری شده و با توجه به اینکه سرعت عمل پیمانکاران کردستان نسبت به میانگین کشوری بالا است رسیدن به این هدف دور از انتظار نیست.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: همچنین توسعه زیرساخت های راهی استان بدلیل اینکه از مطالبات اساسی مردم است به صورت تیمی مدیریت و با همکاری تمامی ارگان های مربوطه انجام می شود که تسریع در روند اجرای پروژه ها را بدنبال دارد.
ملکی گفت: راه و شهرسازی هم اکنون در خط مقدم توسعه زیرساخت های استان قرار دارد و با توجه به اهتمام مسئولان برای توسعه مطالبات مردم با وجود مشکلات مالی دولت، این فعالیت ها همچنان ادامه دارد.

** تامین450 میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز واریانت تیژتیژگاران
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه احداث واریانت تیژتیژگاران در مسیر جدید سنندج - مریوان از طرح های اولویت دار حوزه راه و شهرسازی است، افزود: تکمیل این طرح حدود یک هزار و 80 میلیارد ریال اعتبار بود که از این میزان 960 میلیارد ریال در اعتبارات سال 96 تخصیص یافته است.
به گفته ملکی، از میزان تخصیص یافته نیز 450 میلیارد ریال تامین شده که تلاش برای جذب اعتبار تخصیص یافته در یکسال آینده ادامه دارد تا بتوانیم این طرح را تا پایان سال 98 به بهره برداری برسانیم و زیر بار ترافیک برود.
وی افزود: برای تسریع در اجرا، این طرح به 6 قسمت تقسیم شد و هر قسمت به یکی از پیمانکاران بومی واگذار شده است و قطعات چهار تا 6 آن تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: هم اکنون پیشرفت کلی طرح 65 درصد است و عملیات اجرایی قطعات یک تا سه طرح نیز به اتمام رسیده و قطعات چهار تا شش نیز طبق زمانبندی در سال 98 به اتمام می رسد.
ملکی گفت: جاده فعلی سنندج به مریوان با 87 کیلومتر طول، دارای پیچ های متعددی است که با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش 24 کیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان نیز کاهش می یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: هم اکنون عملیات عمرانی در سه قطعه مجزا به صورت همزمان در حال اجرا است که قطعه چهار داری چهار درصد، قطعه پنج 21 و قطعه 6 نیز 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
به گفته وی، این قطعات داری سه تونل شامل تونل همرو 800 متری، گذر دره 300 متری و تونل باغان یک هزار و 883 متری است و به جزء تونل باغان بقیه تونل ها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی اضافه کرد: تونل یک هزار و 883 متری باغان به علت طویل بودن و عملیات سخت اجرایی از 2 طرف سمت ورودی و خروجی در حال حفاری است که تاکنون 521 متر آن شامل 302 متر از ورودی و 219 متر از خروجی حفاری شده است.

** کریدور شمال جنوب با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در حال تکمیل است
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه 320 کیلومتر از یک هزار و 482 کیلومتر کریدور شمال جنوب در حوزه استحفاظی استان کردستان قرار دارد، افزود: هم اکنون به صورت همزمان در قسمت های مختلف با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده اجرای این طرح در حال تکمیل است.
ملگی گفت: هم اکنون 75 کیلومتر از 110 کیلومتر باقی مانده این مسیر در استان کردستان به پیمانکاران واگذار و در حال تکمیل است و 35 کیلومتر باقی مانده نیز در قالب طرح های کمربندی در شهرستان های استان است.
وی ادامه داد: این مسیر به علت قرار گیری در مسیرهای کوهستانی دارای سه کیلومتر تونل است که در حال احداث و تکمیل است.

** گردنه صلوات آباد طی هفت ماه به پیشرفت فیزیکی 45 درصد رسیده است
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه گردنه صلوات آباد بدلیل اتصال کردستان به مرکز کشور از حوزه های مهم ترافیکی استان است، افزود: تبدیل این گردنه 21 کیلومتری به چهار خطه 2 بانده از اردیبهشت سال جاری آغاز شده و هم اکنون دارای 45 درصد پیشرفت فیزیکی است.
به گفته وی، با وجود اینکه پیمانکار این طرح مطالبه 120 میلیارد ریالی از وزارت راه و شهرسازی دارد اما سرعت خوبی در اجرا به خود گرفته و با سرعت فعلی در نیمه اول سال آینده زیر بار ترافیک می رود.
ملکی اعتبار پیش بینی شده به این طرح را 320 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پیمانکاران از ظرفیت مالی خود برای اجرای این طرح استفاده می کنند و هم اکنون بسیاری از مسیر زیرسازی آماده آسفالت ریزی است.
وی یادآور شد: گردنه صلوات آباد تنها نقطه ای است که در مسیر سنندج به تهران با عرض 7.3 متری 2 طرفه است که پس از بهره برداری به چهار خطه به 2 باند مجزا با عرض 23 متری تبدیل می شود.

** بیجار در کانون سه طرح بزرگراهی قرار دارد
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه هم اکنون سه طرح مجزا در مسیرهای منتهی به شهرستان بیجار در حال احداث است افزود: با اجرای این طرح ها مسیرهای منتهی سه استان همدان، زنجان و آذربایجان غربی به کردستان بهسازی می شود.
ملکی با بیان اینکه تکمیل این سه طرح از دیگر اولویت های راه و شهرسازی استان است ادامه داد: حدود 50 کیلومتر از محور بیجار به سمت زنجان نیازمند اجرای عملیات عمرانی است که به 700 میلیارد ریال اعتبار دارد.
به گفته وی، پیش از این چهار کیلومتر از این طرح اجرا شده است و هم اکنون نیز پنج کیلومتر آن زیر عملیات عمرانی رفته است.
وی ادامه داد: هم اکنون 18 کیلومتر از این طرح با 250میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده از منابع اعتباری طرح های ملی به مناقصه رفته و در سال جاری عملیات آن شروع می شود.
ملکی گفت: مسیر بیجار به سمت همدان بیشترین ترافیک در آن منطقه را دارد نیز از دیگر طرح های اجرا شده در این مسیر است که 16 کیلومتر باقی مانده و 10 میلومتر آن به بهره برداری رسیده است.
وی افزد: 6 کیلومتر از باقی مانده آن با 50 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و پیشرفت 70 درصدی در حال انجام است که انتظار می رود که این میزان نیز در سال آینده به زیر بار ترافیک برود.
به گفته وی، مسیر بعدی بیجار به دیواندره است به طول 52 کیلومتر بود که 31 کیلومتر آن کار شده و 10.5 کیلومتر آن از سال گذشته با 120 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده در حال انجام عملیات است.

** مسیر کامیاران به مریوان با 2 قطعه درحال تکمیل است
وی افزود: 15 کیلومتر باقی مانده محور کامیاران به مریوان نیز 120 میلیارد ریال پیش بینی شده در قالب 2 قطعه در حال تکمیل است.
ملکی گفت: این محور مسیری گردشگری است و می توان با بهره برداری از آن کردستان را به استان کرمانشاه متصل می کند که به علت وجود دریاچه زربیار و روستاهای هورامان به ویژه پالنگان اهمیت ویژه ای به آن داده است.

** محور سقز - بانه در شرف آغاز عملیات
وی ادامه داد: محور سقز به بانه که هم اکنون مناقصه آن با 280 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده برگزار شده است نیز در سال جاری آغاز می شود.
ملکی تاکید کرد: احداث باند دوم این محور از اولیت های اجرا بوده که تکمیل آن نیازمند حدود 500 میلیارد ریال اعتبار است.
استان کردستان در مجموع هفت هزار و 850 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که 6 هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و 850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.