به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس شورای شهر سنندج در این نشست گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در راستای تفویض اختیارات بیشتر به شوراهای اسلامی قدم بر دارد.
جلال شریعتی افزود: شورا با محدودیت های زیادی مواجه است حتی این محدودیت ها در زمینه رابطه با شهرداری هم وجود دارد.
وی اظهار کرد: ناکارآمدی قانون قدیمی شهرداری ها که 6 دهه از از تصویب آن می گذرد موجب شده آن طور که باید و شاید پاسخگوی خواسته های مردم نباشد.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج خواستار یکپارچه سازی مدیریت شهری شد و گفت: تا زمانی که مدیریت جزیره ای باشد شاهد هدر رفت منابع خواهیم بود.
شریعتی ادامه داد: نبود همراهی قضایی و انتظامی با شورای شهر موجب شده که کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی مناطق شهری سخت شود.
وی با اشاره به لایحه ای که در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده در مجلس مطرح است، گفت: 1.5 درصد از سه درصد مالیت مذکور به شهرداری و 1.5 درصد به دولت اختصاص داشت که اکنون با وجود اینکه میزان سه درصد به 9 درصد افزایش یافته اما سهم شهرداری ها همان 1.5 درصد باقی مانده است.
شریعتی با بیان اینکه کاهش منابع درآمدی شهرداری موجب آسیب به شهر و مردم می شود، افزود: امید می رود شهرداری ها مردمی تر شوند و وابستگی آن به دولت کاهش یابد.

** زمین های قولنامه ای یکی از مشکلات مهم سنندج
عضو دیگر شورای شهر سنندج نیز گفت: زمین های قولنامه ای از مشکلات مهم این شهر است که بدلیل آنکه امکان دادن پروانه ساخت و ساز به این زمین ها وجود ندارد مردم نیز به ساخت و ساز بدون پروانه اقدام می کنند لذا درآمدهای شهرداری کم می شود از سوی دیگر با ساخت خانه هایی غیراستاندارد، خطر آسیب پذیری نیز بالا می رود.
ارسطو گویلی افزود: از اداره اوقاف و امور خیریه نیز می خواهیم از زمین هایی تحت مالکیت خود در اختیار شهرداری قرار دهد تا با ایجاد امکانات رفاهی برای مردم در آنجا، شهرداری کارهای عام المنفعه انجام دهد.
وی تعداد اعضای شورای شهر سنندج در شورای استان را با توجه به جمعیت 500 هزار نفری این شهر یک سهم کم دانست و گفت: پروسه انتخاب و تایید شهردار منتخب شورای نیز طولانی است و می تواند به مدیریت شهری و وضعیت شهر ضربه بزند.

** فعالیت های مهم شورای شهر سنندج
یکی دیگر از اعضای شورای شهر سنندج در این نشست گفت: از زمان فعالیت شورا در دوره پنجم تاکنون با بهره گری از اوراق قرضه اقدام به پرداخت مطالبات 39 پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری کرده ایم.
مجید شاه ویسی افزود: اوراق قرضه دیر نقد می شود و اگر دولت فکری جدی برای این موضوع نکند در آینده پیمانکاران هم این اوراق را برای دریافت مطالبات خود قبول نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه در این مدت اقدام به تثبیت برنامه هفتگی جلسات کمیسیون های تخصصی شورا شده است، اظهار کرد: هر سه شنبه ها این جلسات برگزار و هر پنجشنبه نیز از پروژه ها و شهرداری های شهر بازدید می شود.
شاه ویسی به تعامل گسترده شهرداری و شورا با سازمان نظام مهندسی نیز اشاره کرد و یادآور شد: 23 نفر از اعضای این سازمان به نوبت در جلسات و کمیسیون های تخصصی شورا حضور پیدا کردند.
وی با بیان اینکه هدایت آب های سطحی و چشمه های موجود در شهر باید برای انتقال به شبکه آب شهری انجام شود، گفت: می توان از این روان آب ها برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد در حالیکه بخش مهمی از این اب ها هدر می رود.

** قوانین حوادث غیرمترقبه برای حل مشکلات شهر مورد استفاده قرار گیرد
یکی دیگر از اعضای شورای شهر سنندج هم در این نشست خواستار بهره گیری از ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت و اعتبار مربوط به حوادث غیرمترقبه برای رفع برخی از مشکلات شهر و پیشگیری از حوادث شد.
انور رشیدی اظهار کرد: یکسان و عام اجرا شدن قوانین میراث فرهنگی نیز مانع رشد گردشگری در شهری همچون سنندج شده است.
وی به ناقص بودن قانون در مورد محدوده شهر و نواحی منفصل شهری نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع موجب شده در ارائه خدمات به ساکنان این مناطق با مشکلاتی مواجه شویم.
رشیدی همچنین خواستار تمکین ادارات به پرداخت سهم یک درصد به منظور توسعه ورزش شد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.