محمد شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تصویب هیات وزیران در جهت محرومیت زدایی و کمک به معیشت ساکنان مناطق مرزی، صدور دفترچه های برای روستاییان از شعاع 15 کیلومتری مرز به 20 کیلومتر افزایش یافته است.
وی افزود: با اجرایی شدن این مصوبه هیات دولت، برای ساکنان 13 روستای بخش سرشیو این شهرستان که در محدوده 20 کیلومتری نوار مرزی قرار دارند نیز دفترچه مبادلات کالا (کولبری) صادر می شود.
شفیعی تاکید کرد: با اجرایی شدن این مصوبه 459 نفر از سرپرستان خانوار ساکن در این روستاها واجد شرایط دریافت دفترچه کولبری هستند که بزودی مراحل اداری آن جهت صدور آغاز می شود.
وی یادآور شد: سکونت در روستاهای مرزی و داشتن کارت پایان خدمت سربازی تنها شروط صدور دفترچه کولبری برای سرپرستان خانوار ساکن در روستاهای مرزی است.
وی اضافه کرد: هیات دولت با تصویب طرح ساماندهی معیشت ساکنان مرزی بدنبال تسهیل رفع مشکلات این افراد در عمق 20 کیلومتری مرزهاست.
فرماندار مریوان با اشاره به اینکه بخش سرشیو این شهرستان دارای 40 روستا بود، گفت: برای 200 خانوار از ساکنان دیگر روستاهای این بخش دفترچه کولبری صادر شده بود.
شهرستان مریوان دارای 93 کیومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق است و فعالیت مبادله کالا در 2 معبر مرزی پیران و خانم شیخان این شهرستان انجام می شود.
هم اکنون حدود 15 تا 16 هزار سرپرست خانواده در مناطق مرزی کردستان دفترچه کولبری دریافت کرده اند که حدود 50 هزار نفر از آن از این راه امرار معاش می کنند.
شهرستان مرزی مریوان در 130 کیومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارد، در امتداد این مرز، سه بازارچه و یک مرز رسمی ایجاد شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.