به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بیجار گفت: محیط بانان این واحد در جریان گشت و کنترل زیستگاه های این شهرستان و پس از تعقیب و گریزی طولانی، موفق به دستگیری این سه متخلف شدند.
صادق شهنواز اظهار کرد: از این متخلفان علاوه بر لاشه یک راس گراز، یک عدد دوربین چشمی، دو قبضه اسلحه و 19 عدد فشنگ نیز کشف و ضبط شد.
وی افزود: پرونده این متخلفان برای رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
گراز در جنگل های پست، بیشه ‌زارها، نیزارها و بوته ‌زارها کنار رودها و مرداب ها زندگی می ‌کنند. گرازها در شبها فعال هستند و از غذاهای گیاهی مانند ریشه و ساقه و برگ و دانه‌های مختلف و غلات و حبوبات و میوه‌جات و غذاهای حیوانی چون حشرات و لارو آنها و بی ‌مهره‌های کوچک و حتی جوندگان و لاشه حیوانات بزرگ تغذیه می‌کنند.
به طور دسته جمعی زندگی کرده و گله‌هایی را تشکیل می‌دهند معمولا چند خوک ماده با بچه‌های سال جاری و بچه‌های سال پیش باهم زندگی می‌کنند.
در ایران گراز بیشتر در باتلاق ها دیده می‌شود و تقریبا هر جا با تلاقی وجود داشته باشد زیستگاه گراز است، همچنین در بوته ‌زارهای جنوب شرق ایران بویژه در جنگل‌های بلوط کوه‌های البرز و زاگرس این جاندار دیده می شود.
گرازها همچنین با از بین بردن درختان در محدوده‌های کوچکی در جنگل به گونه‌های دیگر حیوانات هم سود می ‌رسانند در زمستان آنها برای یافتن ریشه‌ها تونل می ‌کنند و با از بین بردن پوشش یخ و برف زمین برای حیوانات دیگری مثل قرقاول و گوزن هم غذا فراهم می‌کنند.
هر چند گرازها مقدار زیادی از بذر درختان بلوط و مازو را می‌خورند اما تعداد متعادل آنها در عمل به حفاظت از جنگل منجر می‌شود ، چون برای خوردن ریشه گیاهان خاک سطح جنگل را زیر و رو کرده و به این ترتیب مواد گیاهی در خاک ادغام می شود و از سوی دیگر با این کار لارو حشرات مضر برای درختان بیرون می آید و توسط حیوانات دیگر خورده می‌شوند یا از سرما می‌ میرند.
گراز در میان حیواناتی قرار دارد که مصرف گوشت آنها در اسلام حرام است.
دریافت و تنظیم: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.