سید محسن علوی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گواهینامه معادل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده که به استناد متمم آئین نامه مصوب جلسه 569 شورای عالی انقلاب فرهنگی به آثار وی اعطا شده است.
به گفته وی، پیش از این 2 هنرمند دیگر از استان کردستان شامل فرامرز توکلی و عبدالحمید نعمتیان توانسته اند گواهینامه های درجه سه رشته نازک کاری را از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور دریافت کنند.
شوبو عثمانی که تا کنون چهار دهه از پنج دهه زندگی خود را صرف فعالیت در رشته رودوزی های سنتی کرده است نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این هنر را از مادر خود یاد گرفته و هم اکنون نیز در کارگاه خود برای 25 بانوی هنرمند سنندجی اشتغال ایجاد کرده ام.
به گفته وی، سال 90 در کتاب چهره های نام آشنای هنر ایران به عنوان هنرمند برتر استان از وی یاد شده و تا کنون توانسته بیش از 15 لوح تقدیر از انجمن ها و نهادهای ذیربط در حوزه صنایع دستی کشور دریافت کند.
رودوزی از صنایع دستی کردستان بوده که در آن هنرمندان، بیشتر بانوان با استفاده از نخ های رنگی، پولک و منجوق لباس های محلی کُردی، کلاه، شال و جلیقه را تزئین می کنند.
هم اکنون هنرمندان صنایع دستی کردستان در 45 رشته مشغول فعالیت هستند که 18 مورد از این تعداد از جمله سبد بافی، گلیم بافی، البسه محلی (کُردی دوزی)، کلاش بافی و شالبافی از جمله 18 رشته های فعال صنایع دستی مختص استان است.
هم اکنون 14 هزار و 500 نفر از هنرمندان صنایع دستی استان در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت بوده و از این تعداد سه هزار و 600 نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
طبق اعلام کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان احتمال می رود بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی فعالیت داشته باشند.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: امید بهمنی
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.