ابراهیم الیاسوند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر وضعیت فعلی به همین صورت پیش برود و آبگیری سد بدون برنامه و مطالعه انجام شود، پنج اثر تاریخی با قدمت هشت هزار سال زیر آب خواهد رفت.
الیاسوند با اشاره به ضرورت حفظ آثار تاریخی در طرح هایی همچون سد سازی، خاطر نشان کرد: مدیریت آبفای استان زنجان، در خصوص حفظ آثار تاریخی و باستانی حاشیه سد تلوار، باید با تأمین هزینه های کاوشگری، از تخریب این آثار جلوگیری کند.
الیاسوند با بیان اینکه تا کنون در 6 فصل کاری حدود سه میلیارد ریال هزینه شده است افزود: این در حالی است که فقط برای کاوش در یکی از تپه های روستای چهل امیران، نیازمند سه میلیارد ریال هستیم که با احتساب پنج تپه دیگر مدیریت آبفای زنجان کار شاخص و امیدوار کننده ای برای تامین هزینه گروه کاوشگر در این تپه ها انجام نداده است.
وی گفت: از سال 1394 تا کنون مدیریت آبفای استان زنجان همکاری خوبی نداشته است و یک ریال بابت کاوش آثار تاریخی سد تلوار دریافت نشده است.
به گفته وی، آب گیری سد نه تنها در بحث عمران منطقه و رونق گردشگری برای بیجار مفید نبوده است بلکه با تخریب زمین های کشاورزی، بیکاری جوانان روستاهای همجوار، مهاجرت روستائیان و نابودی آثار تاریخی بیجار برابر شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه زمین های همجوار و مردم منطقه از سد هیچ بهره ای بدست نیاورده اند، اظهار کرد: از تهدید سد تلوار می توانیم یک فرصت گردشگری ایجاد نماییم، با آبگیری سد تلوار امکان ایجاد یک دریاچه ممکن می شود و این دریاچه می تواند در بحث ایجاد اشتغال زایی، توسعه گردشگری، رونق ورزش قایقرانی، توسعه صنعت پرورش ماهی مورد استفاده قرار گیرد.
به نظر رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیجار میزان بهره برداری آب از سد باید طبق سهمیه و برنامه ریزی شده باشد، تا امکان دست یابی بیجار به مزیت های آب سد فراهم شود.
*سد تالوار درحدود هفت کیلومتری جنوب غربی روستای حسن تیمور از توابع شهرستان بیجار در استان کردستان، قرار گرفته است و از منظر منابع آب بر روی رودخانه تالوار در حوضه آبریز قزل اوزن واقع شده است.

**حقوق پرسنل توان عمرانی شهرداری بیجار را گرفته است
سرپرست شهرداری بیجار حقوق یک سال کارگران شهرداری بیجار را بیشتر از درآمد سالیانه شهرداری بیان کرد و گفت: همین امر توان هر نوع اقدام عمرانی و توسعه ای در شهر را گرفته است.
مهدی بیگ محمدپور افزود: شهرداری ها باید 60درصد درآمد خود را صرف هزینه های جاری و 40 درصد باقی مانده را در پروژه های عمرانی صرف کنند که متاسفانه در این خصوص شهرداری بیجار با بدهکاری بزرگی در بخش عمرانی مواجه است.
وی با اشاره به پرداخت 250 میلیون ریال عوارض نوسازی توسط مردم در 6ماهه اول امسال اظهار کرد: مردم در خصوص پرداخت هزینه های لازم برای احداث و نوسازی فعال هستند و هزینه ها را به دولت پرداخت می کنند اما در مورد پرداخت عوارض به شهرداری، کوتاهی می کنند.

**شبکه مخابرات بیجار نیاز به ارتقاء دارد
رئیس شبکه مخابرات بیجار گفت: با توجه به ضرورت افزایش پوشش شبکه مخابرات ونیازبه اینترنت پرسرعت ضروری است شبکه مخایرات بیجار ارتقاء یابد.
محمد باشوکی افزود: موضوع استفاده از آخرین تکنولوژی های روز و بهره مندی مردم از این پیشرفتها بطور مستمر از دغدغه مهم و اولویت دار شبکه مخابرات شهرستان و استان بوده است.
وی اظهار کرد: در راستای بهبود و ارتقاء voice سیستم و data استفاده از اینترنت پر سرعت نسل سوم 3G در شهرهای یاسوکند، توپ آغاج و پیرتاج سیایت های تکنولوژی bts های این سه شهر تعویض می شود و سیستم جدید بروز و با قابلیت بالاتر و دارای تجهیزات با کیفیت و مدرن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی بهره مندی از اینترنت پر سرعت 3G را ضروروی دانست و بر اجرای آن تاکید کرد و افزود: امروز نیروهای این شرکت در حال نصب و برگردان سایت ها هستند که احتمال قطعی موقت و اختلاتی در ارتباط شبکه همراه این شهر ها و روستاهایی تحت پوشش این سایت ها وجود دارد.
باشوکی با دعوت از مردم برای تامل و همکاری در مدت اختلال، نوید راه اندازی سیستم پرسرعت به مردم شهرهای یاسوکند، پیرتاج و توپ آغاج را داد که از قابلیت های مهم اصلاح وضع موجود است.
به گفته باشوکی درحال حاضر بیش از 80 درصد این شهرستان زیر چتر پوشش سیستم های مخابرات واقع شده است و نقاط کور به حداقل ممکن رسیده است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی **انتشار دهنده: امید بهمنی
7350/6108
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.