به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش ویژه نابینایان و کم بینایان در کتابخانه های عمومی کشور در راستای دسترسی آسان روشندلان جامعه به کتاب های موجود در کتابخانه ها سال ها است که در کتابخانه ملی و همچنین کتابخانه های عمومی کشور راه اندازی شده است.
راه اندازی این بخش در استان های کشور فرصت مطالعه و کتابخوانی مطلوب تر را برای قشر روشندل جامعه فراهم آورده است تا بتوانند با استفاده از کتاب های مورد علاقه خود میزان آگاهی و اطلاعات خود را بالا ببرند و نقش خود را به عنوان عضوی از جامعه ایفا کنند.
روشندلان استان کردستان نیز همانند سایر استان های کشور از این بخش بهره مند هستند و بر این اساس بخش ویژه نابینایان و کم بینایان کتابخانه های عمومی کردستان از سال 1375 با حدود هشت هزار نوار کاست در سنندج راه اندازی شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان کردستان دارای یک بخش ویژه نابینایان و کم بینایان در کتابخانه عمومی فردوسی سنندج است که به متقاضیان خدمات ارائه می دهد.
اسماعیل احمدی افزود: این بخش از سال 1375 و با حدود هشت هزار نوار کاست برای استفاده روشندلان راه اندازی شد که هم اکنون این نوارها به فایل های صوتی تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: هم اکنون 6 هزار و 283 کتاب گویا، 170 عنوان کتاب بریل و چهار هزار نوار کاست برای استفاده نابینایان و کم بینایان عضو کتابخانه های عمومی استان وجود دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان افزود: یکی از برنامه های اصلی ما تبدیل نوارهای کاست به فایل های صوتی برای استفاده روشندلان است چون به این وسیله دسترسی آنان به منابع مورد نیاز خود بسیار راحت تر است.
به گفته وی هم اکنون 221 نابینا و کم بینا از مرکز استان و سایر شهرستان ها عضو کتابخانه های عمومی استان هستند و از امکانات موجود در این بخش بهره مند می شوند.
احمدی یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای دسترسی بیشتر نابینایان و کم بینایان به کتاب ها و منابع موجود در کتابخانه ها را راه اندازی'دراپ باکس' عنوان کرد و گفت: دراپ باکس نرم افزاری است که بر روی سیستم نصب شده و از طریق آن اعضا می توانند بدون حضور در کتابخانه و از طریق اینترنت فایل مورد نظر خود را دریافت و یا ارسال کنند.
وی یکی از مشکلات این قشر در راستای استفاده از این نرم افزار را نداشتن اینترنت اعلام کرد و افزود: استفاده از این نرم افزار بدون اینترنت امکانپذیر نیست و به همین دلیل برخی از این افراد نمی توانند از این نرم افزار استفاده کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان اظهار کرد: از سازمان بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی و مسئولان و خیران انتظار می رود زمینه لازم را برای استفاده تمامی روشندلان از این نرم افزار و سایر امکانات بخش نابینایان و کم بینایان فراهم کنند و این قشر را مورد حمایت قرار دهند.
وی ادامه داد: همچنین در راستای خدمات رسانی مطلوب تر به این قشر، افراد علاقمند می توانند بصورت افتخاری کتاب بخوانند و صدای خود را ضبط کرده و فایل آن را به کتابخانه اهدا کنند تا در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار گیرد.
احمدی در ادامه به مشکلات موجود بخش نابینایان و کم بینایان اشاره کرد و گفت: وجود فضا و امکانات محدود از جمله مشکلات موجود این بخش است و ما تلاش می کنیم که امکانات لازم را برای این قشر فراهم کنیم اما از مسئولان و خیران نیز در این راستا انتظار کمک داریم.
وی افزایش تعداد منابع بخش نابینایان و کم بینایان، گسترده کردن فضا و فراهم کردن امکانات لازم را از جمله فعالیت های در دست اقدام عنوان کرد.
هم اکنون پنج هزار و 242 نابینا و کم بینا در استان کردستان عضو سازمان بهزیستی هستند و از این تعداد 211 نفر دانش آموز و 33 نفر را دانشجویان تشکیل می دهند.
23 مهر ماه با عنوان روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشاردهنده: امید بهمنی
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.