رئیس جمهور آمریکا بعد از مدت ها تهدید در مورد ماندن یا نماندن این کشور در برجام، بالاخره جمعه شب به سخنرانی پرداخت و سیاست های و برنامه های خود را در مورد این توافقنامه بین المللی اعلام کرد.
او در ابتدای صحبت های خود، ایران را حامی تروریسم (القاعده، طالبان و...) در جهان معرفی کرد و قدرت موشکی کشورمان را تهدیدی برای آمریکا و محتدانش در منطقه دانست.
ترامپ مدعی شد تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می کند تا از راه های دسترسی کشورمان به سلاح هسته ای ممانعت کند.
او همچنین ادعا کرد از زمان امضای برجام، تجاوزگری ایران بیشتر شده است و این کشور بدنبال توسعه برنامه موشکی خود و وارد شدن به معاملات پر سود اقتصادی با کسانی شده که برجام را امضا کرده اند.
ترامپ گفت که از امروز به بعد نمی تواند تایید برجام را انجام دهد و به کنگره اعلام می کند که نواقص برجام را شناسایی کند.
او در نهایت تاکید کرد: اگر نتوانیم با کنگره و متحدین به توافق برسیم آن موقع برجام لغو خواهد شد و هر زمان صلاح بدانم شرکت در برجام را لغو می کنم.
بلافاصله بعد از پایان سخنان ترامپ، رئیس جمهور کشورمان در گفت و گویی رادیو و تلویزیونی با مردم به این اظهارات پاسخ داد.
دکتر حسن روحانی بیان کرد: در صحبت های ترامپ جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری آمریکا تاریخ را بهتر بخواند تا راجع به ادب، اخلاق و عرف جهانی و بین المللی بیشتر یاد بگیرد.
به گفته روحانی، ترامپ خبر ندارد آمریکا، دولت کودتا را در شصت و چند سال پیش در ایران روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود؛ حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.
وی یادآور شد: طرح های کودتا بعد انقلاب، حمایت آمریکا از رژیم بعث و موشک باران شهرهای ایران و بمباران شیمیایی شهر سردشت و حلبچه توسط این رژیم در هشت سال دفاع مقدس، گوشه ای از اقدامات کینه توزانه این دولت ضد مردم و دولت ایران بوده است.
دکتر روحانی به توافقنامه برجام هم اشاره و تاکید کرد: این سند دوجانبه بین ایران و امریکا نیست که هرگونه خواست رفتار کند بلکه برجام مستحکم تر از آن چیزی است که ترامپ در دوران انتخاباتی فکر می کرد.
او با بیان اینکه ترامپ نمی داند ماده و تبصره ای به برجام اضافه نمی شود ادامه داد: ️آمریکا تنها تر از همیشه در زمینه توطئه های خود در برابر ملت ایران قرار دارد.
در خصوص اظهارات نادرست ترامپ در مورد برجام و ملت بزرگ ایران شهروندان سنندجی معتقدند: این اظهارات کینه جویانه و ریاکارانه و در کمال بی ادبی است.
یکی از بازاریان سنندج که مغازه پوشاک دارد، گفت : اظهارات ترامپ در مورد برجام، غیر منصفانه، قلدرمآبانه و در نهایت به ضرر خود آنها است.
او ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای اروپایی، تعهد خود را به توافقنامه برجام اعلام کرده اند بنابراین در صورت خروج آمریکا از برجام، مردم و دولت این کشور در جهان منزوی خواهند شد.
به گفته وی، رئیس جمهور آمریکا از نظر روانی تعادل ندارد و اظهارات شب گذشته وی در مورد برجام و ایران، قابل پیش بینی بود.
یکی از آتلیه داران سنندجی هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: آمریکا خود بزرگترین حامی تروریسم و داعش است پس سخنان رئیس جمهوری این کشور در مورد ایران، کینه جویانه، ریاکارانه و از سر دشمنی است.
او افزود: آمریکا بارها خود از تروریسم حمایت کرده و نمونه بارز آن ایجاد و تغذیه گروه تروریستی داعش است که ویرانی ها و کشتارهای بسیاری در منطقه بوجود آورده است.
وی در مورد استفاده ترامپ از کلمه معجول بجای نام بردن از خلیج فارس تاکید کرد: این سخن فقط جنبه روانی دارد و خود آنها نیز می دانند که نام این خلیج در طول تاریخ همیشه فارس بوده است.
این شهروند سنندجی یادآور شد: سیاست های آمریکا در قبال ایران کینه توزانه است و همواره بدنبال ایجاد مشکل برای کشورمان هستند همچنانکه طی سال های اخیر این دشمنی را به وضوح نشان داده اند.
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هم در رابطه با این سخنان اظهار کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات مردم آمریکا، انتخاب ترامپ است چرا که وی هیچ اطلاعی از سیاست و سیاست مداری و آداب بین المللی ندارد.
این بانوی سنندجی اضافه کرد: اظهارات شب گذشته ترامپ، نتیجه همین نا آگاهی وی از سیاست و تعامل با جهان است که مشکلات عدیده ای هم برای آمریکا و دیگر کشورها ایجاد می کند.
او توافقنامه برجام را بسیار بجا و ارزشمند دانست و تاکید کرد: خروج آمریکا از این توافق، ضمن اینکه موجب انزوای این کشور خواهد شد، نشان دهنده عدم پایبندی این دولت به توافقنامه های بین المللی است.
یکی دیگر از شهروندان سنندجی که راننده تاکسی بود در جواب این سوال که نظر شما در مورد سخنان دیشب ترامپ چیست؟ پاسخ داد: هر چند علاقه ای به سیاست ندارم اما می توانم بگویم تندوری و سخنان بی ادبانه در جهان حاضر جایی ندارد و مردم جهان از خشونت و سخنان قلدرمآبانه به ستوه آمده اند.
وی با بیان اینکه مردم کشورمان با مشکلات زیادی مواجه هستند ولی هرگز در مقابل دشمن سر خم نمی کنند، افزود: از دولت انتظار داریم طوری برنامه ریزی کند که تحریم ها و خروج احتمالی آمریکا از برجام، فشار اقتصادی را بر مردم افزایش ندهد.
این شهروند سنندجی یادآور شد: دشمنی آمریکا با کشورهای مسلمان بویژه ایران، ثابت شده است و انتظاری جز این از دولتمردان گستاخ و زورگوی آمریکایی وجود ندارد.
از گفته های شهروندان می توان دریافت آنان رئیس جمهور آمریکا را فردی خشونت طلب، از لحاظ روحی نامتعادل و سیاست های دولت این کشور را در مقابل ملت های دیگر کینه توزانه می دانند که امیدی به کنار گذاشته شدن این دشمنی ها وجود ندارد.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.