محمدصالح احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان از اراضی زیر کشت سه محصول گندم، جو و کلزا می رود که گندم با 531 هزار هکتار بیشترین و کلزا با سه هزار و 500 هکتار کمترین میزان را به خود اختصاص داده و محصول جو نیز سهم 28 هزار هکتاری در کشت پاییزه کردستان دارد.
وی با بیان اینکه کشت پاییزه در کردستان همه ساله از اول مهر تا آخر آبان انجام می شود ادامه داد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 500 هزار هکتار گندم دیم، 31 هزار هکتار گندم آبی، 24 هزار هکتار جوی دیم، چهار هزار هکتار جوی آبی و سه هزار و 500 هکتار کلزا زیر کشت رود.
به گفته وی، 87 هزار و 750 تن بذر مورد نیاز 531 هزار هکتار مزرعه زیرکشت گندم استان است که 16 هزار تُن از این میزان از سوی وزارت جهادکشاورزی تامین شده که تمامی آن بذور اصلاح شده در طبقات پرورشی، مادری، گواهی شده و مرغوب است.
وی ادامه داد: 71 هزار و 750 تن بذر مورد نیاز نیز از سوی بهره برداران تامین می شود و وزارت جهادکشاورزی به منظور کشت محصول سالم در سال جاری سم برای ضدعفونی بذور خودمصرفی کشاورزان استان تامین و برای توزیع در اختیار فروشگاه های سم، پلی کلنیک های گیاهی، شرکت های تعاونی روستایی و شرکت های بوجاری قرار داده است.
به گفته وی، تامین 26 هزار تن کود شیمیایی ازته، فسفره و پتاسه از دیگر اقدامات وزارت جهادکشاورزی برای سهولت انجام کشت پاییزه در استان کردستان است که با این میزان کود تامین شده هیچ مشکلی در تامین کود مورد نیاز کشاورزان استان وجود نخواهد داشت.
معاون امور زراعت سازمان جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه برای 28 هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصول جو نیز چهار هزار و 500 تن بذر مورد نیاز است که 100 تن از این میزان از سوی وزارت جهادکشاورزی تامین می شود افزود: بذور اصلاح شده جو شامل ارقام باکیفیت از جمله آبیدر، سهند و انصار است که این ارقام نسبت به ارقام بومی و سنتی از راندمان بالایی برخوردار است.
احمدی افزود: کشت کلزار نیز هم اکنون در حال اتمام است که تا کنون 620 بهره بردار توانسته اند 2 هزار و 100 هکتار از اراضی خود را زیر کشت کلزا ببرند و از این میزان یک هزار و 918 هکتار سبز شده است.
وی با بیان اینکه کلزا حدود پنج روز پس از کشت و اولین آبیاری جوانه می زند گفت: 12 تن بذر هیبرید خارجی مورد نیاز کلزا برای 2 هزار و 100 هکتار اراضی کشت شده از سوی وزارت جهادکشاورزی تامین شده است.
وی افزود: کشت کلزا تا 15 مهرماه در مناطق معتدل استان از جمله شهرستان های کامیاران، مریوان و بانه ادامه دارد.
90 تا 95 درصد از کشت پاییزه کردستان به صورت مکانیزه انجام می شود.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود.
در سال زراعی گذشته (96 - 95 ) حدود 553 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیر کشت پاییزه رفته بود.
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.