صادق صمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 175 میلیون دلار از این میزان به صورت مستقیم و 277 میلیون دلار نیز به صورت غیر مستقیم از مرزهای کردستان به خارج از کشور صادر شده است.
به گفته وی، در صادرات مستقیم تمامی اقدامات از جمله اظهار و تشریفات گمرگی در استان انجام می شود که این نوع صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود از افزایش 11 درصدی برخوردار است.
وی افزود: صادرات غیر مستقیم نیز در این مدت از افزایش 43 درصدی برخوردار است که در این نوع صادرات اظهارنامه ها در سایر استان ها انجام می شود و تنها تشریفات گمرکی در استان کردستان صورت می گیرد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: صادرات مستقیم از استان کردستان در این مدت شامل 252 هزار تن انواع کالای غیر نفتی بوده است.
به گفته صمدی، مقصد 97 درصد از صادرات مستقیم کردستان کشور عراق بوده و افغانستان، فدراسیون روسیه، سودان و پاکستان دیگر کشورهای مقصد این کالاها در این مدت هستند.
وی اضافه کرد: میزان صادرات سایر گمرکات استان (صادرات غیرمستقیم) نیز شامل بیش از 315 هزار تن کالای غیر نفتی است که این صادرات از نظر وزنی 13 درصد و از نظر ارزش مالی 34 درصد نسبت به مدت مشابه خود افزایش دارد.
به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، میزان واردات کالا از گمرکات این استان در نیمه نخست سال جاری نیز به 32 هزار تن معادل 39 میلیون دلار رسیده است.
صمدی یادآور شد: عراق 81 درصد از مبدا وارادات کالاها به استان کردستان را تشکیل می دهد و 19 درصد کالاهای وارداتی نیز از ایتالیا، آلمان، پاکستان و هلند و دیگر کشورهای طرف معامله استان در زمینه واردات است.
وی حجم ترانزیت داخلی و خارجی در کردستان طی 6 ماهه نخست سال جاری را 875 هزار تن معادل 2 میلیارد و 319 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: بخش ترانزیت نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 21 درصد و به لحاظ ارزش مالی 46 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی، حجم کل مبادلات کردستان در نیمه نخست سال جاری، یک میلیون و 474 هزار تن معادل 2 میلیارد و 810 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال 95، به لحاظ وزنی 13 درصد و به لحاظ ارزش مالی 43 درصد رشد یافته است.
حسین زاده, [۰۵.۱۰.۱۷ ۰۸:۲۱]
میوه، سبزی ها و نباتات (خربزه، هندوانه، گوجه‌ فرنگی، خیار)، مواد معدنی، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی و سایر مواد غذایی عمده ترین کالاهای صادراتی از مرزهای استان کردستان است.
مصنوعات آلومینیوم، ضایعات باطر‌ی‌، برنج، وسایل نقلیه موتوری نیز عمده ترین کالاهای وارداتی از مرزهای این استان است.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و بانه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرکات بانه و مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
** برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر عضو شوید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.