به گزارش خبرنگار ایرنا، وانت هایی که این روزها در بسیاری از خیابان های پر رفت و آمد شهر سنندج در کنار خیابان توقف می کنند و میوه می فروشند، عامل افزایش ترافیک شهری شده اند.
در مسیرهایی حتی دیده می شود که سه خودرو وانت کنار هم توقف کرده و قسمت زیادی از خیابان را مسدود کرده اند که به سختی یک خودرو امکان عبور از کنارشان را پیدا می کند.
وانت های فروشنده سیار میوه که حتی در برخی مواقع به صورت مورب توقف می کنند در خیابان های شهر سنندج که هنوز ساختار قدیمی خود را حفظ کرده است و آن عرض لازم را برای عبور و مرور ندارد، عامل مهمی در افزایش ترافیک این شهر است.
در برخی مواقع این وانت ها با سر و صداهایی که برای جلب توجه مشتریان ایجاد می کنند موجب آلودگی صوتی در خیابان های شلوغ شهر نیز می شوند.
افزایش تعداد این وانت ها در خیابان های شهر همچنان ادامه دارد و تعداد بالای آنها در حال حاضر موجب شده است یک دستگاه به تنهایی نتواند اقدام به کنترل و حل این مساله کند.
اما بی تفاوتی مسئولان مرتبط با این حوزه موجب شده که این مشکل کاملا رها شود و حتی کسی به نحوه توقف این خودروها در معابر نیز نظارتی نکند.
شهرداری و راهنمایی و رانندگی به عنوان 2 دستگاه اصلی مرتبط با این حوزه هر کدام دیگری را به پای کار نبودن متهم می کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج می گوید: با توجه به اینکه شهرداری ابزاری برای کنترل این خودروها ندارد، این وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی است که با جریمه یا توقیف خودروها، مانع از توقف آنها در معابر شود.
آرش رخزادی با اشاره به اینکه پیشتر در این رابطه با راهنمایی و رانندگی مکاتبه شده است و زمینی نیز برای حضور وانت بارهای فروشنده سیار میوه تعیین شده تا در ان محل اقدام به فروش میوه کنند، اما ضروری است پلیس راهنمایی و رانندگی این خودروها را به مکان مشخص شده، هدایت کند.
وی تاکید کرد: ضروری است پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت ثابت به شهرداری کمک کند تا بعد از هدایت خودروها به مکان مدنظر، شب ها نیز آنها را مجاب کند از این مکان خارج شوند و هر کس بخشی از زمین را به عنوان ملک شخصی تصاحب نکند.
مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج نیز از سوی دیگر شهرداری را به عدم همکاری متهم می کنند.
یکی از این مسئولان پلیس راهور که خواست نام او برده نشود، اظهار کرد: بارها اقدام به جریمه و حتی انتقال این وانت ها به پارکینگ شده است اما بلافاصله خودرویی دیگر در جای خودروی قبلی مستقر می شود.
اما مسئول اتحادیه میوه فروشان شهر سنندج در گفت و گو با ایرنا به ابعاد دیگری از این مساله پرداخت.
کمال الدین انصاری می گوید: مالکان مغازه های سطح شهر پس از سیر مراحل قانونی از سوی ارگان های بهداشتی و نظارتی مجوز فعالیت می گیرند و علاوه بر پرداخت مالیات، هزینه هایی هم تحت عنوان عوارض به شهرداری، اصناف و اتحادیه می پردازند.
وی با اشاره به هزینه های آب و برق و دیگر خدمات دریافتی توسط واحدهای صنفی اظهار کرد: وانت هایی که در کنار خیابان به فروش میوه و برخی اقلام غذایی می پردازند هیچ مالیات و یا عوارضی پرداخت نمی کنند و برخی از آنها برای روشنایی اقدام به گرفتن برق به صورت غیرقانونی از تیرهای چراغ برق شهری می کنند.
انصاری افزود: بسیاری از این فروشندگان سیار میوه چه آنهایی که از طریق وانت و چه از راه دست فروشی اقدام می کنند، کشاورز هستند و منبع درآمدی دیگری ندارند و در فصل بیکاری اقدام به دست فروشی می کنند.
وی ادامه داد: امسال 2 هزار و 750 وانت بار فروشنده سیار در شهرستان سنندج شناسایی شده که از میدان میوه و تره بار سنندج میوه جابجا کرده اند که 27 تا 30 تُن آن در واحدهای صنفی توزیع شده است، این نشان می دهد که بخش زیادی از نیاز مردم شهر به میوه از طریق همین وانت ها بار تامین می شود.
مسئول اتحادیه میوه فروشان شهر سنندج می گوید که آنها نمی خواهند این وانت ها کسب و کاری نداشته باشند بلکه باید ساماندهی شوند.
به گفته انصاری، این وانت ها نیز می توانند پروانه کسب بگیرند و به مکانی که از سوی شهرداری تعیین شده اما بدلیل عدم استقبال مالکان وانت ها اجرایی نشده، هدایت شوند.
وی اظهار کرد: باید این افراد مجاب شوند که تنها حق دست فروشی در این مکان را دارند و نمی توانند در سطح شهر به فروش میوه و دیگر اقلام غذایی اقدام کنند چون علاوه بر ایجاد ترافیکف مشکلاتی هم برای صنوف ایجاد می کنند.
در شرایطی که بخش های مختلف حوزه شهری که مسئولیت آنها مرتبط با این مساله است ناتوان از انجام کار مشترک هستند و یا تمایلی به ورود به آن نشان نمی دهند، نقش شورای ترافیک شهرستان سنندج و یا استان کردستان در این خصوص باید جدی تر شود.
شورایی که به منظور حل معضلات ترافیکی تشکیل شده است یا جلسات آن برگزار نمی شود و یا در این جلسات بر روی رسانه ها بسته است و مسایلی غیر ضرور تر مورد رسیدگی اعضا قرار می گیرد.
این شورا باید پاسخ دهد که تاکنون چه اقدامی برای کنترل مساله روزافزون وانت های فروشنده سیار میوه در کنار خیابان های شهر سنندج انجام داده و چرا این اقدامات احتمالی هیچ تاثیری در کاهش آن نداشته است.
اما به نظر می رسد برای ساماندهی وانت ها و انتقال آنها به مکان مشخص شده ارگان های دیگر حتی فراتر از شورای ترافیک نیز باید همکاری کنند.
با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان سنندجی و معضل اشتغال، کسی نمی خواهد افرادی را که در حال کسب درآمدی از این راه هستند از این کار محروم شوند اما افزایش ترافیک شهر که هم هزینه های زیادی را بر خانواده ها و دولت تحمیل می کند، وقتی که طلا خوانده می شود را می گیرد، بر روح و روان شهروندان تاثیر می گذارد و جلوه نازیبایی به شهر می دهد، پس این موضوع را نمی توان به حال خود رها کرد بلکه باید هر چه زودتر برای حل آن تدبیری اندیشید.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.