به گزارش روز جمعه ایرنا، سعدالله رحیمی خواه در نشست با دهیاران و شوراهای بخش مرکزی شهرستان بانه در مسجد دهستان شوی، افزود: بافت قدیمی روستاها یکی از جاذبه های مهم گردشگری محسوب می شود بنابراین باید نسبت به بازسازی بافت این روستاها توجه ویژه ای داشت.
وی با بیان اینکه روستاهای بانه از بهترین ظرفیت ها در بخش گردشگری برخوردار هستند، گفت: تلاش می کنیم با کمک روستاییان، از ظرفیت های موجود در روستاها در جهت رونق گردشگری و جذب گردشگر گام برداریم.
رحیمی خواه تاکید کرد: 203 اثر تاریخی و طبیعی در بانه شناسایی شده که 36 اثر آن در حال ثبت است و 31 اثر هم به ثبت ملی رسیده است.
به گفته وی، تاکنون 16 اثر تاریخی و گردشگری در بخش مرکزی شهرستان بانه ثبت ملی شده و برای حفاظت، بهسازی و مرمت این آثار، اعتبارات ویژه ای در نظر گرفته شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه با بیان اینکه در روستاهای این شهرستان زمینه برای رونق صنعت گردشگری وجود دارد، اضافه کرد: باید مسافران وگردشگران را به سمت جاذبه های طبیعی و تاریخی روستاها سوق داد.
** تسهیلات اشتغالزایی با سود کم در اختیار دارندگان طرح های تولیدی قرار می گیرد
بخشدار مرکزی شهرستان بانه نیز در این نشست گفت: امسال تسهیلات اشتغالزایی با سود کم در اختیار دارندگان طرح های اشتغالزایی و تولیدی در این شهرستان قرار می گیرد.
محمدامین صبوری به اشتغال کاذبی که در بانه وجود دارد اشاره کرد و افزود: باید زمینه اشتغالزایی پایدار را در روستاها و شهرهای بانه فراهم کنیم.
وی به طرح های عمرانی انجام شده در روستای شوی اشاره کرد و یادآور شد: امسال بیش از 900 میلیون ریال اعتبار برای آسفالت نقاط جدول گذاری شده در این روستا، هزینه شده است.
صبوری با بیان اینکه امسال قرارداد پنج هزار متر آسفالت جاده های روستایی بانه با بنیاد مسکن منعقد شده است، ادامه داد: سه خطه کردن جاده، احداث پل زیرگذر و ایجاد مجتمع آبرسانی از جمله کارهایی است که قرار است در آینده در روستای شوی انجام شود.
رئیس جمعیت هلال احمر بانه هم در این نشست از برگزاری دوره آموزشی خطرات مین در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال 400 نفر در قالب هفت کارگاه آموزشی با خطرات مناطق آلوده به مین آشنا شدند.
آزاد فتاحی صدمات جسمی و روحی و روانی حاصل از آسیب دیدگی انفجار مین را ناگوار خواند و تاکید کرد: برای آشنایی بیشتر مردم با مناطق آلوده به مین و خطرات آن تلاش خود را به کار خواهیم بست.
روستای شوی در 20 کیلومتری بانه و بزرگترین روستای بخش مرکزی این شهرستان است و یک هزار و 800 نفر جمعیت دارد.
قرآن تاریخی با 240 سال قدمت، غار شوی و سد باستانی از جمله آثار تاریخی و گردشگری این روستا محسوب می شود.
بانه در 242 کیلومتری شمال غرب سنندج واقع است.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.