به گزارش خبرنگار ایرنا، کریم ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشست کانون تخصصی بسیج پایگاه مقاومت نبی اکرم (ص) جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: این پروژه ها در هفته جهاد کشاورزی و هفته دولت در بخش های مختلف آب و خاک، صنایع تبدیلی، باغبانی، تولیدات دام و طیور، شیلات و کشاورزی به بهره برداری رسیدند.
وی افزود: بهره برداری از این طرح ها ضمن ایجاد اشتغال در مناطق مختلف استان، تولیدات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته به آن را نیز تا حدود زیادی افزایش داده است.
ذولفقاری با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه ای کردستان در چند سال اخیر تاکید کرد: در سال 1393 ظرفیت سردخانه ای کردستان در حدود 18 هزار تن بود که اکنون این ظرفیت به 36 هزار تُن افزایش پیدا کرده و سردخانه هایی با ظرفیت بیش از 30هزار تُن دیگر نیز در دست ساخت است.
وی یادآور شد: در این مدت ظرفیت کارخانجات صنایع تبدیلی کردستان نیز از 400 هزار تُن به 600 هزار تُن افزایش پیدا کرد و چند واحد کارخانه صنایع تبدیلی با ظرفیت 600 هزار تُن دیگر نیز در حال ساخت است.
وی با اشاره به میزان برداشت گندم در مزارع استان گفت: امسال 520 هزار تُن گندم در مراکز خرید از کشاورزان خریداری شد و با احتساب 130 هزار تُن بذر خود مصرفی کشاورزان، میزان برداشت گندم به 650 هزار تُن رسیده است.
وی اضافه کرد: کشاورزان استان در سال زراعی جاری با توجه به بارش دیر هنگام پاییزه و سرمای بهاره یکی از سال های بسیار بد برای محصولات دیم را تجربه کردند اما با تغذیه مناسب و مدیریت خوب مزارع با بهره مندی از کودهای شیمیایی توانستند در حد قابل قبول محصول برداشت کنند.

**700 واحد مرغداری فوق مدرن در کردستان فعال هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: صنعت مرغداری در این استان یکی از بزرگترین و فعال ترین بخش صنعتی کردستان است و هم اکنون بیش از 700 واحد مرغداری فوق مدرن در استان فعال هستند.
ذوالفقاری یادآور شد: بیش از 13 هزار نفر در صنعت مرغداری و صنایع وابسته به آن از جمله واحدهای مرغداری گوشتی، مرغ مادر، خوراک طیور و کشتارگاه ها مشغول بکار هستند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر تعداد 727 واحد مرغ گوشتی در کردستان با ظرفیت حدود 14 میلیون و 459 هزار و 400 قطعه در دوره و حدود 58 میلیون قطعه در سال با توان تولید 100 هزار تُن گوشت مرغ فعالیت می کنند.
13 واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 330 قطعه و 13 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 555 قطعه در استان دارای پروانه است.
یک کارخانه جوجه کشی هم با ظرفیت 2 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و با توان تولید 20 میلیون قطعه جوجه یکروزه در سال در استان فعال است.
از صنایع مرتبط با این فعالیت، 6 کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت 16 هزار قطعه در ساعت، 15 کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه 360 هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت 62 هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت 50 هزار تُن در سال وجود دارد.

** راه اندازی 52 کانون تخصصی ملی مقاومت بسیج در وزارت جهاد کشاورزی
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون 52 کانون تخصصی ملی مقاومت بسیج در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد که 32 کانون در مراکز استان ها و 20 کانون در تهران قرار دارد.
رضا فراهانی افزود: در این کانون ها یک هزار کمیته تخصصی و 11 هزار هسته تخصصی با حضور اعضای بسیج پایگاه های مقاومت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: این کمیته ها طرح های جدید ویژه مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی را به صورت تخصصی بررسی می کنند تا تسهیلات بانکی به آنها واگذار شود.
به گفته وی، تشکیل این کانون ها و بررسی طرح های تولیدی بخش کشاورزی با هدف ایجاد اشتغال جدید و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی کانون های تخصصی مقاومت بسیج از 2 سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی شروع شد، افزود: در این مدت طرح های بسیار خلاقانه و خوبی در کارگروه های تخصصی آن تصویب شده است.
در ادامه این نشست کارشناسان و اعضای کانون های تخصصی مقاومت بسیج کردستان نظرات و پشنهادات خود را در مباحث مختلف بیان کردند.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۱2۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می رود.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.