مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سهم استان کردستان برای کشت دانه های روغنی (کلزا) ۵۰۰۰ هکتار با متوسط عملکرد ۲ تن و ۱۰ هزار تن تولید است که نسبت به سال گذشته که ۱۵۰۰ هکتار بود ۳برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، محمد صالح احمدی در جلسه ستاد کشت‌های پاییزه و ستاد دانه های روغنی(کلزا)، ستاد تغذیه جهادکشاورزی استان کردستان که با حضور معاونین سازمان و مدیران شهرستان‌ها و بخش‌های تخصصی برگزارشد، اظهار داشت: سهم ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان کردستان برای کشت دانه های روغنی (کلزا) ۵۰۰۰ هکتار با متوسط عملکرد ۲ تن و ۱۰ هزار تن تولید است که نسبت به سال گذشته که ۱۵۰۰ هکتار بود ۳برابر افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم که سال گذشته دغدغه بخش کشاورزی استان بود تهیه بذر مصرفی بودکه با پیگیری های مکرر در سال زراعی (۹۷_ ۹۶) این مهم انجام شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از سهم ابلاغیه استان شهرستان های قروه با ۱۲۰۰ هکتار  و دهگلان ۱۱۰۰ هکتار بیشترین سهم ابلاغیه رو دارند که در شهرستان دهگلان بیشتر از سهم ابلاغی برای ۱۲۳۳ هکتار مکان یابی شده است همچنین شهرستانهای بانه و سروآباد با کمترین سهم هرکدام ۵۰ هکتار ابلاغ شده است.

وی از وارد شدن بذر مصرفی کلزاکاران استان در چند مرحله به استان کردستان خبر داد و افزود:علاوه بر تهیه بذر کلزا، ۳۰ دستگاه ریزکار کلزا از مجموع ۳۳ دستگاه برای استان به شهرستانها اختصاص داده شد که در مقایسه با سال گذشته که ۱۳ دستگاه ریزکار کلزا به استان اختصاص داده شد شرایط خوبی ایجاد شده است.

احمدی اظهارکرد: استان کردستان به عنوان پایلوت انتقال دانش فنی توسعه کشت کلزا در کشور تعیین شد که در این طرح با ابلاغ ۱۵۰ هکتار، ۷۵ هکتار در شهرستان دهگلان با مدیریت ۸ کشاورز و در شهرستان قروه نیز ۷۵ هکتار با مدیریت ۱۲ کشاورز اجرا شد که در روزهای آتی شاهد حضور کارشناسان خارجی نیز برای رصد این طرح در کردستان خواهیم بود.

وی یاداورشد: در راستای  اجرای طرح انتقال دانش فنی توسعه کشت کلزا در استان کردستان به‌صورت پایلوت، شاهد عملکرد اجرای مناسب این طرح بودیم که ۲تن در هکتار تعین شده بود اما ۳ و نیم تن در هکتار عملکرد کردستان در این دو شهرستان  بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه  موفقیت در اجرای هر طرح و برنامه در گرو آموزش‌های لازم  است، گفت:۲۲ کارگاه آموزشی برای کشاورزان، کارشناسان در شهرستان‌های استان برگزار شد.

وی تاکید کرد: در راستای رفع دغدغه کلزا کاران انجام بیمه کلزا به عنوان یک اولویت مهم مورد پیگیری سازمان جهاد کشاورزی بوده که در شرایط بیمه سطح کاشت کلزا در مساحی مزارع با سطوح سبز، تهیه کروکی و تصاویر مزارع با وجود ۴گزینه انجام می شود.

احمدی خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده در سال زراعی ۹۶ و ۹۷ اعتبارات دانه های روغنی (کلزا) به طور ویژه دیده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.