سامان خلیلیان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نمایش های جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان سطح اجرای برنامه ها از لحاظ کمی و کیفی بهتر از سال های گذشته است که این نشان از رشد و توسعه تئاتر در این منطقه دارد.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره نقد و بررسی آثار هم از برنامه های حاشیه ای این دوره است، افزود: نبود نقد و بررسی در این جشنواره بعنوان یک خلاء همیشه احساس می شد که در دوازدهمین دوره حل شد و از این طریق ارتباط و تبادل نظر میان هنرمندان رد و بدل می شود که کمک زیادی به رشد هنر خواهد کرد.
خلیلیان در رابطه با دلایل عدم برگزاری ورک شاپ های خارجی در این جشنواره گفت: قرار بر این بود چند گروه و کمپانی خارجی در حوزه تئاتر، به اجرای ورک شاپ های این دوره از جشنواره بپردازند اما بدلیل ناهماهنگی ها، این امکان فراهم نشد.
وی تاکید کرد: یکی از کارهای که امسال در این جشنواره انجام شده است رونمایی از 2 کتاب تخصصی تئاتر خیابانی است که این کتاب ها در آموزش تئاتر برای هنرجوها بسیار مفید است.
مدیر کانون تئاتر خیابانی ایران با بیان اینکه سابقه هنری هنرمندان در تئاتر خیابانی حساب می شود، یادآور شد: شناسنامه دار شدن گروه های تئاتر خیابانی در حال انجام است و در سال جاری بودجه ایی مختص تولید و اجرای عمومی تئاتر خیابانی تصویب شده است.
وی با بیان اینکه آموزش یکی از مهمترین راه های پیشرفت است، اضافه کرد: آموزش برای اهالی تئاتر مهم است و یکی از دغدغه های کانون تئاتر، برپایی کلاس های آموزشی در استان ها است که بر همین اساس در اردیبهشت ماه امسال در خصوص کمک هزینه این کلاس ها مبلغ 30 میلیون ریال برای هر استان اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه تا به حال در هفت استان این کلاس ها برگزار شده است، افزود: خوشحال هستیم که اکنون تعداد گروه های فعال تئاتر خیابانی به 50 گروه رسیده و در تمام کشور این نوع تئاتر فعال است.
خلیلیان با اشاره به اینکه همزمان با جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پرتال تخصصی تئاتر ایران بالا خواهد آمد، اظهار کرد: در این پرتال تمام برنامه ریزی های تئاتر، گفت و گوهای تخصصی، پژوهش و مقاله های تخصصی و دیگر مسائل مربوط به تئاتر وجود دارد و یک انسجام خوبی را بوجود آورده است.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از 18 تا 22 شهریور با شرکت 42 گروه داخلی و 6 گروه خارجی با اجرای 121 تئاتر در خیابان ها، میادین، پارک ها، دریاچه زریبار و روستاهای اطراف مریوان از روز شنبه 18 شهریور در حال برگزاری است.
آیین اختتامیه این جشنواره با معرفی گروه های برتر روز چهارشنبه 22 شهریور در سالن نشاط آموزش و پرورش مریوان برگزار می شود.
شهرستان مریوان در 120 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.