به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس قانون اساسی یکی از وظایف و اختیارات اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب شهردار است که معمولا برای مدت چهار سال است که بر این اساس شورای اسلامی موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن جلسه خود، نسبت به انتخاب شهردار جدید اقدام کند.
منتخبان شورای پنجم شهر سنندج نیز پس از اعلام نتایج انتخابات و قبل از آغاز فعالیت خود به صورت رسمی، در صدد انتخاب شهردار از میان گزینه ها بر آمدند.
در این میان و پس از کش و قوس های فراوان و برگزاری نشست ها و جلسات غیر رسمی اعضای شورای اسلامی شهر سنندج، از میان گزینه های زیاد، شورا 6 نفر را به عنوان گزینه های نهایی برگزیدند.
فرزین رحیمی، کریم اسد بیگی، هوشنگ دباغ، حشمت صیدی، کیومرث ایراندوست و کیومرث حبیبی 6 گزینه نهایی شورای اسلامی شهر سنندج برای تصدی شهرداری این شهر هستند که از این میان کریم اسدبیگی از نامزدی برای تصدی پست شهرداری انصراف داد تا تعداد گزینه ها به پنج نفر برسد.
پنج گزینه شهرداری سنندج در جلساتی برنامه ها و اولویت های کاری خود را برای شوراییان ارائه کردند ولی روز 12 شهریور یکی دیگر از این گزینه ها انصراف داد با رفتن کیومرث ایراندوست، تعداد گزینه های شهرداری سنندج به چهار نفر رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج می گوید: کیومرث ایراندوست دلیل انصراف خود را وجود افراد شایسته تر در میان گزینه های شهرداری اعلام کرده و گفته است با وجود چنین افراد توانمند و شایسته ای نیازی به حضور خود نمی بیند.
جلال شریعتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون رقابت میان چهار گزینه برای تصدی پست شهرداری سنندج است و اواسط هفته آینده و با برگزاری جلسه علنی شهردار جدید را معرفی می کنیم.
وی با بیان اینکه گزینه های شهرداری سنندج افرادی لایق و توانمند و با تجربه هستند، افزود: اعضای شورا از میان این افراد، توانمندترین و کارآمدترین فرد را برای اداره شهر سنندج انتخاب خواهند کرد.

**ملاک ها و معیارهای شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید
رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر سنندج در خصوص معیارهای انتخاب شهردار گفت: شاخص های انتخاب شهردار تقریبا در تمام کشور عمومیت دارد، یک شهردار باید حتما در مرحله اول دارای تجربه، تعهد و تخصص باشد و از قدرت و توان رهبری لازم هم برخوردار باشد.
شریعتی اظهار کرد: یکی از ملاک های اصلی اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار آشنایی با جغرافیا، فرهنگ و هویت مردم است و تلاش می شود در میان نامزدهای شهرداری بهترین و مناسبت ترین گزینه که دارای این ملاک ها باشد، انتخاب شود.
وی حسن شهرت، مردمداری و معتقد بودن به حقوق شهروندی، دارا بودن تجربه علمی و عملی و توانمندی در زمینه مدیریت شهری، معتقد بودن به کار تیمی، همگرایی و بهره گیری از خرد جمعی و نظرات صاحب نظران را از دیگر شاخص های انتخاب شهردار اعلام کرد.
وی افزود: همچنین فردی که برای سمت شهرداری سنندج انتخاب می شود باید توان تعامل با شورای اسلامی شهر، دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد، اصحاب رسانه، نخبگان و دیگر اقشار جامعه را داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج ادامه داد: همچنین قانون گرایی، پاسخگو بودن و تلاش برای شفافیت در عملکرد و اراده جدی در مبارزه با فساد اداری و تلاش جدی در راستای توسعه پایدار فرهنگ شهروندی از دیگر ملاک های ما برای انتخاب شهردار جدید است.
به گفته وی، شهردار جدید سنندج همچنین باید معتقد به تحول و توسعه اصولی شهر، خلاق و دارای برنامه و قدرت ریسک پذیری باشد و به روش های نوین اداره شهر و چگونگی بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین منابع پایدار درآمدی اشرافیت داشته باشد.
شریعتی تاکید کرد: قرار بود در هفته جاری تکلیف شهردار سنندج مشخص شود که با توجه به برگزاری شب های فرهنگی کردستان در برج میلاد و برنامه ریزی برای این رویداد فرهنگی، با یک هفته تاخیر اواسط هفته آینده و در جلسه ای علنی از میان چهار نامزد مشخص شده شهردار جدید سنندج انتخاب و معرفی خواهد شد.

**مردم با فضاسازی قدرت انتخاب صحیح را از شورا نگیرند
وی در ادامه سخنان خود گفت: انتظار داریم کسانی که دلسوز مردم و شهر سنندج هستند زمینه آرامش در فضای شهری را فراهم کرده و اجازه دهند اعضای شورا در فضایی مطمئن و بدور از تنش شهردار را انتخاب کنند.
رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر سنندج افزود: برخی از افراد هستند که با فضاسازی و اتهامات بی پایه و اساس به اعضای شورا و ایجاد بدبینی در اذهان عمومی، بر روی بخشی از جامعه تاثیرگذار هستند و با این فضاسازی ها سعی می کنند قدرت انتخاب صحیح را از اعضای شورا بگیرند.
وی یادآور شد: اعضای شورای شهر با پشتوانه مردمی که دارد و اعتماد به نفسی که از قداست کاری آنان نشات گرفته، بدون توجه به فضاسازی ها، مناسبت ترین گزینه را برای تصدی شهرداری سنندج انتخاب خواهد کرد.
جلال شریعتی، مجید شاه اویسی، یوسف اسدی، غریب سجادی، ارسطو گویلی، فرزاد زارعی، سید انور رشیدی، علی پژگول و سیف الله رضایی 29 اردیبهشت امسال در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان منتخبان اصلی شورای اسلامی شهر سنندج انتخاب شدند.
جلال شریعتی با شروع بکار رسمی دوره پنجم با رای اکثریت اعضا به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.
هم اکنون علیرضا کاظمی سرپرستی شهرداری شهر 500 هزار نفری سنندج را بر عهده دارد که پیشتر معاون شهردار بود.
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.