به گزارش خبرنگار ایرنا، عید سعید قربان به عنوان بزرگترین عید مسلمانان در میان مردم مومن و متدین ایران اسلامی و همچنین استان کردستان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و با نزدیک شدن به این عید سعید حال و هوای شهرهای این استان رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد.
یکی از آداب و رسوم مردم کردستان در اعیاد مختلف به جای آوردن صله رحم است ودر این روز، اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان با پوشیدن لباس های نو به دیدن اقوام و بستگان خود بویژه بزرگترهای فامیل رفته و اگر کینه و کدورتی در میان باشد با این دیدار از بین می رود.
قربانی کردن و توزیع گوشت در میان همسایه ها و فامیل و بویژه نیازمندان یکی دیگر از رسوم مردم این دیار در عید سعید قربان است، هرچند این آیین ها امروزه تا حدودی کمرنگ شده اما در برخی از مناطق استان بویژه روستاها همانند گذشته پا برجاست.
در گذشته هر خانواده ای که قربانی داشت، مراسم ویژه دف نوازی و مولودی خوانی را برگزار می کرد که البته امروز دیگر خبری از اینگونه مراسم نیست و تنها در برخی مناطق روستایی این آیین با مشارکت مردم در مسجد روستا برگزار می شود.
برگزاری آیین دف نوازی و جشن و شادی از دیگر آیین های خاص و ویژه عید سعید قربان در استان کردستان است و در این روز بزرگ جشن های بزرگ مولودی خوانی و دف نوازی در نقاط مختلف شهری و روستایی این استان به گوش می رسد.
شب قبل از عید و پس از اقامه نماز عشا، آیین های خاصی در مساجد محلات برپا می شود و امام جماعت مسجد پس از قرائت مناجات نامه و دعا و نیایش عید را اعلام می کند و مردم با سردادن تکبیرهای 'الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، الله اکبر' از فرا رسیدن عید قربان استقبال می کنند.
زیارت اهل قبور یکی از آیین ها و رسوم مردم این دیار درروز قبل عید سعید قربان و در روز عرفه است و مردم در این روز در آرامستان ها حضور پیدا کرده و به زیارت اهل قبور می روند.
در این راستا شهرداری سنندج هرساله تمهیدات ویژه ای را در راستای رفاه حال شهروندان انجام می دهد.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری سنندج در این راستا می گوید: با توجه به رسم دیرینه در خصوص حضور شهروندان در روز عرفه برای زیارت اهل قبور این سازمان با همکاری سازمان های اتوبوس رانی و تاکسی رانی و همچنین راهنمایی و رانندگی تدابیر لازم جهت رفاه حال شهروندان را انجام داده است.
توفیق سرفراز افزود: یکی از مهم ترین مشکلات در روز عرفه در مسیر بهشت محمدی بحث ترافیک سنگین است و استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین راهکارها در جهت کاهش و روانسازی ترافیک است.
وی با اشاره به بسته شدن در های بهشت محمدی در روز عرفه گفت: در راستای جلوگیری از کاهش ترافیک، اجازه ورود خودرو شخصی به داخل محوطه بهشت محمدی داده نخواهد شد.
به گفته وی تمامی نیروهای این سازمان تا پایان مراسم روز عرفه در آماده باش کامل هستند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج نیز گفت: این سازمان، 25 دستگاه اتوبوس را جهت جابجایی شهروندان در مسیر بهشت محمدی اختصاص داده است.
شکور صلواتی افزود: 20دستگاه اتوبوس در میدان انقلاب به سمت بهشت محمدی و پنج دستگاه نیز در پارک سوار ( ناصرخسرو) جهت جابجایی شهروندان مستقر هستند.
خانواده های کردستانی بر این باورند که قرائت فاتحه و خواندن قرآن روزهای عید قربان بر سر مزار اموات باعث خوشنودی خداوند از آنها می شود.
افسانه گلباغی**انتشاردهنده: امید بهمنی
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.