به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر وحید احمدی روز پنجشنبه در دیدار با صاحبان صنایع و شرکت های دانش بنیان در مرکز پارک علم و فناوری در سنندج افزود: هم اکنون سه هزار و 100 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد اما این رقم شاخص مطلوبی نیست و شرکت های دانش بنیان باید در کشور فراگیرتر شود.
وی با اشاره به اینکه تشکیل صندوق ها فناوری در قانون برنامه سوم و چهارم و در وزارت علوم مورد تاکید قرار گرفته است اظهار کرد: 18 صندوق فناوری در کشور دایر شد اما با پیگیری های بعمل آمده 16 صندوق دیگر اضافه شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون 34 صندوق پژوهش و فناوری در کشور راه اندازی شده و موظف به حمایت از شرکت های دانش بنیان است.
وی صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگروه مجوز شرکت های دانش بنیان را 2 رکن مهم شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در دولت قبلی به دلیل اختلاف بین معاونت علم و فناوری و وزارت علوم، صندوق نوآوری و کارگروه شکل نگرفت چرا که در سه سال اول دولت مکلف بود سه هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه صندوق را تامین کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و پس از شکل گیری صندوق در اوایل سال با مبلغ 200 میلیون دلار فعال شد.
احمدی افزود: هم اکنون صندوق نوآوری با سه هزار میلیارد دلار و تشکیل کارگروه ها فعال شده است اما باوجود این اقدامات مثبت، مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل شود.
وی ادامه داد: نظارت بر قانون شرکت های دانش بنیان، نظارت بر دبیرخانه شورای نظارت و پیگیری اجرای قانون شرکت ها بر عهده شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری قرار داده شده که رئیس جمهور ریاست آن را عهده دار است.
وی نهادینه کردن فرهنگ پژوهش را در جامعه ضروری برشمرد و گفت: شرکت های دانش بنیان و فناور باید به همه دانشجویان، اساتید مدیران و جوانان معرفی شود.
وی با این استدلال که ورودی پارک خروجی دانشگاه است افزود: دانشگاه ها باید با مرکز پارک علم و فناوری ارتباط و تعامل داشته باشند و همچنین نشست های علمی و گفت و گو در شرکت های دانش بینان برگزار شود.
احمدی بر افزایش ضریب نفوذ شرکت ها و واگذاری پروژه های داخل استان به شرکت ها ی دانش بنیان تاکید کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به اهداف خود باید از تکنیک ها و روش های جدید بهره گیرند.
وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها با نگرش نو می توانند بازارهای جدید را در اختیار گیرند، ادامه داد: رسانه ها از طرق مختلف پارک علم و فناوری و شرکت های زیر مجموعه آن را معرفی کنند.
شرکت های دانش بنیان استان کردستان در نشست مشورتی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مشکلات، کاستی ها و ضعف های موجود در شرکت های را بیان کردند و راهکارها ،نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.