به گزارش ایرنا، وحید احمدی روز پنجشنبه در آیین افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کردستان در سنندج، رشد و توسعه کشور را نیازمند ایجاد هم افزایی زنجیره ای از مجموعه توانمندی های دانست.
وی اظهار کرد: این مجموعه شامل زنجیره ای از علم، نوآورری، فناوری، تولید ثروت، ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد فضای امید رشد و تحرک است.
احمدی افزود: زیر ساخت های لازم برای تولید علم، نوآروی و فناوری در جامعه باید فراهم شود همچنین نگرش ها و روابط و ساختارها در این زمینه متحول شود.
وی رشد نوآوری و تحولات فکری در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: با این دیدگاه که علم منشا ثروت است و می تواند منجر به تولید ثروت در جامعه شود باید زمینه ورود تحقیقات علمی در جامعه فراهم شود.
وی از ذهن های خلاق جامعه به عنوان بزرگترین و عظیم ترین ظرفیت های کشور نام برد و گفت: ذهن های خلاق برای شکوفایی و ظهور استعدادها نیازمند حمایت ویژه از سوی مسئولان هستند.
احمدی وجود مراکز رشد، مرکز فناوری و کارآفرینی در دانشگاه ها را ضروری برشمرد و افزود: دانشگاه ها باید با مراکز صنعتی ارتباط داشته باشد و بتواند زمینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان را فراهم کند، همچنین دانشگاه ها باید در زندگی مردم تاثیر گذار باشد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی مرکز نوآوری و مرکز رشد را نشاندهنده تحول فکری در کردستان دانست و اضافه کرد: با اطلاع رسانی، فرهنگسازی و توسعه زیرساخت ها این مراکز را باید در جامعه معرفی کنیم.
احمدی با اشاره به اینکه علیرغم داشتن نخبگان و صاحبان فکر و دانش و کارخانجات و صنایع بسیار در کشور اما رونق اقتصادی محقق نشده است، افزود: ارتباط شرکت های تجاری سازی با دانشگاه ها عامل اصلی توسعه پایدار است و ما با از این روند حمایت می کنیم.
وی با اشاره به ثروت نرم افزاری، ثروت طبیعی و وجود معادن غنی در استان کردستان گفت: بهترین رویکرد توسعه استان های کم برخوردار و مرزی بهره گیری از پتانسیل ارزشمند نیروی انسانی، خلاق و مبتکر است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به گزارش پایگاه جهانی نوآوری یادآور شد: کشور ایران در 85 شاخص در حوزه های مختلف آموزش عمومی، نوآوری، ارتباط با صنعت، ضریب نفوذ تحقیقات در صنعت و ارتباط صنعت و دانشگاه در رتبه 75 جهان قرار دارد.
وی افزود: بر خلاف تبلیغات منفی رسانه ها که مدعی هستند کشورمان با رکود علمی مواجه است، شاخص های کشور ایران در حوزه های مختلف تولید مقالات برتر، فناوری و ارتباط با صنعت رشد و توسعه یافته است.
وی اظهار کرد: طبق بررسی های بعمل آمده سال 2012 کشور ایران در زمینه تولید مقالات برتر شاخص 1.4 درصدی داشته و اکنون این شاخص به 2.4 درصد رسیده است.
به گفته وی، کشور ایران در سال 2012 از لحاظ تعداد دانشگاه های برتر در رتبه 32 جهان قرار داشت اکنون در رتبه 13 قرار گرفته است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.