محمدهژیر یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گروه های دامپزشکی شامل 9 اکیپ ثابت و سه اکیپ سیار، نظارت بر کشتار و بازرسی دام های قربانی شهر سنندج و حومه بر عهده دارند.
وی افزود: این گروه های دامپزشکی بازرسی بهداشتی از دام های ذبحی و قربانی و لاشه های استحصالی به صورت کاملا رایگان انجام می دهند..
یوسفی تاکید کرد: این گروه های دامپزشکی شامل حداقل یک نفر دکتر دامپزشک و 2 نفر کارشناس بازرسی گوشت بود، معاینه و بازرسی دام ها قبل از کشتار را بر عهده دارند.
وی با اشاره به اینکه چندین محل با هماهنگی فرمانداری براساس استقرار این گروه های دامپزشکی در سنندج تعیین شده، افزود: این اماکن شامل کشتارگاه صنعتی دام، میدان دام سه راه ثبت (جهاد)، بلوار دکتر حسینی (محله چوب فروشان)، قرادیان(بهاران)، عباس آباد (شهرک مولوی)، میدان 12 فروردین و کمربندی آبیدر و سه اکیپ سیار نیز در سطح شهر اقدام به نظارت و بازرسی می کنند.
وی یادآور شد: یک گروه دامپزشکی نیز به صورت ثابت در شبکه دامپزشکی سنندج مستقر و آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به همشهریان است.
یوسفی از شهروندان درخواست کرد به منظور حفظ بهداشت و سلامت مصرف کنندگان و جلوگیری از اشاعه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی و بهداشتی کارشناسان دامپزشکی بهره مند شوند.
چند توصیه بهداشتی در خصوص خرید و ذبح دام قربانی
لازم است که تمامی دام های قربانی قبل از ذبح توسط بازرسان دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید سلامتی در کشتارگاه صنعتی ذبح شوند.
با توجه به رایگان بودن و استقرار دامپزشکان و بازرسان در کشتارگاه صنعتی دام سنندج و ارائه خدمات و تسهیل در روند در حد امکان ذبح دام در کشتارگاه صنعتی دام انجام شود.
در صورت اضطرار، ذبح دام بر روی سطوح قابل شست وشو صورت گرفته و از ذبح دام بر روی سطوح خاکی، معابر و پیاده روها جدا خودداری کنند و تمامی قسمت های بدن دام از قبیل لاشه کامل و ضمایم قبل از مصرف توسط بازرسان دامپزشکی معاینه و بازرسی شود.
ضایعات باقی مانده بیاد در کیسه های پلاستیکی محکم بدور از جریانات روان آب و دسترسی حیوانات ولگرد به صورت بهداشتی دفن شود و توزیع گوشت های استحصالی نیز در کیسه های پلاستیکی شفاف و بدون رنگ صورت پذیرد.
شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج با شماره تلفن ثابت 33179882 آماده پاسخگویی به تماس شهروندان در عید قربان بود و همچنین سامانه گویای 1512 دامپزشکی استان کردستان آماده دریافت گزارشات و انتقادات و پیشنهادات شهروندان است.
طبق یک رسم و آیین ابراهیمی مسلمانان در پایان مناسک حج و در روزهای عرفه و عید قربان (نهم و دهم ذی الحجه) دام هایی را قربانی می کنند و کسانی که نتوانند به مناسک حج مشرف شوند در دیار خود این آیین را انجام داد و گوشت های قربانی را در بین نیازمندان توزیع می کنند.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.