به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به فصل پاییز کار برداشت گردو در شهرستان سروآباد توسط باغداران آغاز شده و تا پایان مهر ادامه دارد.
کارشناس جهاد کشاورزی سروآباد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار و 500 هکتار باغ گردو در سروآباد وجود دارد که از میزان 2 هزار و 100 هکتار آن بارور و 400 هکتار آن نهال است.
وفا خدامرادی با اشاره به بارش های خوب باران در سال زراعی جاری افزود: متوسط برداشت گردو در هر هکتار چهار تن برآورده شده و پیش بینی می شود امسال هشت هزار و 100 تن گردو ارگانیک و مرغوب در باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
به گفته وی، سال گذشته 6 هزار و 500 تن گردو در باغات شهرستان سروآباد برداشت شده بود.
وی به ارقام گردوی باغات این شهرستان اشاره کرد و گفت: مهمترین ارقام گردو شامل ارقام بومی است که معمولا ارقامی با ژنوتیپ برتر نیز در میان آنها وجود دارد.
خدامرادی با بیان اینکه از مجموع هفت هزار هکتار باغات گردو در کردستان 2 هزار و 500 هکتار آن در سروآباد است، اضافه کرد: بیشترین باغات گردو در شهرستان سروآباد در منطقه ژاورود بخش مرکزی و بخش اورامان قرار دارد.
وی افزود: 2 روش برای توسعه باغات گردو و مطابق اصول و موازین علمی در حال اجرا است که اصلاح و نوسازی باغات موجود، اجرای پیوند و سرشاخه کاری و احداث باغات تجاری با استفاده از روش های نوین و نهال های پیوندی از ارقام تجاری و جدید و ژنوتیپ های برتر در سطح استان از مهمترین اقدامات انجام شده جهاد کشاورزی در سروآباد است.
وی ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی سروآباد در این زمینه از شهرستان های برتر و پیشرو کردستان بوده به طوری که سال گذشته در سطح 30 هکتار از باغات گردوی این شهرستان پیوند و سرشاخه کاری اجرا شده است.
کارشناس جهاد کشاورزی سروآباد افزود: بحث توسعه باغات گردو برای جلوگیری از مشکلات موجود در باغات از جمله ارقام نامناسب، عدم باردهی، سرمازدگی، مشکلات محیطی در پرورش گردو، تکنیک های کارشناسی و فنی در خصوص اجرای مکان یابی بر اساس داده های صحیح و موازین علمی از طرف کارشناسان باغبانی ارائه شده و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف مورد نظر در بلند مدت شهرستان انجام شده است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.