علیرضا آشناگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع بازگشایی بازارچه سیف سقز بصورت ویژه در دستور کار استانداری کردستان، وزارت کشور و معاونت اول ریاست جمهوری و شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته بود.
وی اظهار کرد: بازگشایی بازارچه سیف مورد موافقت نهادهای نظامی، امنیتی و مرزبانی مستقر و مرتبط با بازارچه های مرزی قرار گرفت و منتظر ابلاغیه نهایی برای بازگشایی و استقرار واحدهای اداری به منظور شروع دوباره فعالیت های این بازارچه هستیم.
وی اضافه کرد: بازگشایی بازارچه مرزی سیف با توجه به موقعیت استراتژیک سقز به عنوان پل ارتباطی شمالغرب با اقلیم کردستان عراق، می تواند نقش مهمی در تحولات اقتصادی، رونق بازار و تجارت و ایجاد اشتغال داشته باشد.
آشناگر با اشاره به فعالیت کولبری در پنج معبر مرزی در کردستان گفت: 2 معبر مرزی در بانه، 2 معبر مرزی در مریوان و یک معبر در سروآباد قرار دارد.
وی اضافه کرد: در این نشست هیات دولت همچنین تصمیم گرفت که 2 معبر مرزی بانه در مرز سیرانبند و 2 معبر مرزی مریوان در مرز شیخان ادغام شده و معبر مله خورد سروآباد همچنان ابقا شود.
وی با اشاره به مزایای ادغام این معابر کولبری افزود: در این معابر ادغام شده علاوه بر اینکه تجار می توانند کالاها را ترانزیت کنند و هر کولبر تا سقف پنج میلیون ریال تخفیف بازرگانی دریافت کند، عمق فعالیت های کولبری برای روستاییان از 15 کیلومتر به 20 کیلومتر مرز افزایش یافت.
بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ماده 23 قانون مقررات صادرات و واردات در فروردین سال 1373 ایجاد شد و در سال 75 کارهای عمرانی از جمله زیرساخت ها و محوطه سازی آن انجام و در سال 77 با موافقت شورای عالی امنیت کشور تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
مرز سیف سقز در 75 کیلومتری شهر سقز در مسیر مریوان در نزدیک روستای بسطام بخش سرشیو قرار دارد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
3020/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.