به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان تعاون روستائی کردستان حسین صفائی در دیدار با فرماندار مریوان افزود: این میزان اعتبار با موافقت رهبر معظم انقلاب در حوزه های مختلف توسعه زیربناهای استان هزینه شده است.
وی که برای بازدید از پایاب و سامانه سدها و رودخانه های مرزی به کردستان سفر کرده بود گفت: بحران آب های زیر زمینی در ایران و منطقه کاملا شکننده بوده و از سال 1360 به بعد به دلیل تغییر شرایط جوی و اضافه برداشت آب از سفره های زیر زمینی به موضوع نگران کننده تبدیل شده است.
وی ادامه داد: دولت برای بقای کشاورزی، اقتصاد منطقه، هدر رفت و مهار آب های سطحی، جلوگیری از خروج آب از کشور و مدیریت بهینه آن اقدام به سدسازی کرده است.
وی افزود: در راستای به نتیجه رسیدن مرحله اول این حرکت در کردستان بیش از 17 هزار هکتار اراضی دیم کشاورزی به اراضی آبی تبدیل می شود.
صفائی گفت: فرآوری مواد خام و محصول استحصالی کشاورزان و دامداران برای پایداری و اقتصادی بودن کشاورزی از وظیف تمامی نهادهای ذی نفع بوده و در همین راستا باید تشکل های جدید به اقتضا محصولات تولیدی تشکیل شوند.
به گفته وی، وجود یکی از ممتاز ترین انگور های کشور (انگور سیاه یا همان انگور رشه) در شهرستان های سروآباد، مریوان، بانه و بخشی از کامیاران نوید خوبی برای استان برای تبدیل شدن به یک فرصت ایده آل اقتصادی است.
صفائی عنوان کرد: شبکه تعاونی روستائی و تولید باید نقش لجستیک را برای کشاورزان ایفا کند و تعاونی های تولید که یکی از ماموریت های آن مدیریت آب ها است، خدمات آبیاری و مکانیزاسیون را انجام دهد.
وی ادامه داد: تفاهم نامه های مشترکی با بانک های عامل از جمله بانک کشاوزی، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید در خصوص اعطای وام های کم بهره بصورت سرمایه در گردش در جهت اشتغالزائی در روستا ها به امضاء رسیده است.
کردستان دارای 40 هزار هکتار باغ بوده و از نظر سطح در رتبه 25 کشور قرار دارد که با تولید سالانه 300 هزار تُن محصولات باغی رتبه 21 کشور را به خود اختصاص داده.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است.
باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تُن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند.
سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلیمتر بوده که این مقدار 2 برابر میانگین کشور است.
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: امید بهمنی
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.