به گزارش ایرنا، کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل کردستان طبق تفاهم نامه ای که روز چهارشنبه بین استاندار کردستان و رئیس هیات مدیره بنیاد برکت امضا شد، با همکاری بنیاد و اتحادیه زنبورداران کردستان احداث می شود.
این کارخانه در قالب مشارکت اقتصادی اجتماع محور طرح آفتاب بنیاد برکت احداث می شود که سهم مشارکت بنیاد 49 درصد و سهم اتحادیه زنبورداران کردستان 51 درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: در مجموع 185 هزار کلنی زنبور عسل در کردستان وجود دارد که 96 درصد از این تعداد کندو مدرن و چهار درصد کندوها نیز سنتی هستند.
کریم ذوالفقاری افزود: سالانه در حدود یک هزار و 158 تن عسل در این استان تولید می شود و چهار هزار و 725 نفر در بخش تولید عسل فعالیت دارند که از این تعداد، یک هزار و 50 نفر زنبوردار حرفه ای هستند.
وی اضافه کرد: استان کردستان در تولید عسل از نظر کمی در جایگاه 13 کشور قرار دارد و از نظر کیفیت رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی یادآور شد: جهاد کشاورزی کردستان برنامه ای پنج ساله را برای افزایش تعداد کندوها به 2 هزار و 500 کندو و افزایش 2 هزار تنی تولید عسل در دست اجرا دارد.
به گفته وی، در سال جاری بیش از 400 نفر در سطح استان در بخش زنبورداری آموزش های لازم را فرا گرفته و می توانند تسهیلات بانکی 180 تا 200 میلیون ریالی را از صندوق کارآفرینی امید کردستان برای فعالیت در این بخش دریافت کنند.
وی اضافه کرد: به این افراد پس از شرکت در دوره های 15 روزه تئوری و عملی، پنج کندوی زنبور عسل داده می شود و پس از موفقیت در یک دوره به آنها تسهیلات واگذار می شود.
به گزارش ایرنا، کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای مناطق جنگلی، کوهستانی و دشت های مستعد پرورش زنبور عسل در غرب کشور واقع شده است.
عسل کردستان از لحاظ کیفیت جزه بهترین نوع عسل در کشور بوده و خریداران در داخل و خارج از کشور دارد.
خبرنگار: عبدالله رحمانی** انتشاردهنده: مجید سلیمانی
3020/ 9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.