رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی کردستان ارتقای معیشت مردم مناطق مرزی را با توسعه باغات دیم و آبی در دستور کار دارد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، کریم ذوالفقاری امروز در سومین‌جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در سنندج، افزود: وضعیت باغبانی در کشور و استان نامطلوب است و در این راستا یک ردیف اعتباری تحت عنوان خط اعتباری مکانیزاسیون تعیین شده است.

وی باغداری را در معیشت مردم منطقه تاثیرگذار دانست و گفت: در باغات دیم 5 هکتار باغ یک شغل و آبی 2.5 هکتار یک شغل در نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه تاریخ به یاد ندارد که در کردستان نه هزار و 380 هکتار باغ در دست اجرا داشته باشد، اظهار داشت: تنها 43 هزار هکتار باغ در سطح استان وجود دارد که لازم است در راستای توسعه این بخش تدابیر کافی اتخاذ گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص توسعه باغات به چهار محور اشاره کرد و گفت: باغات حوزه مرزی کشور با 8 هزار و 500 هکتار و اعتبار تامین شده فقط در بحث چاله کنی و تامین نهال دچار مشکل است که امید می رود این چالش هم مرتفع شود. 

ذوالفقاری افزون بر سطح مذکور تامین نیاز 880 هکتار دیگر را به نهال و چاله کنی را مهم برشمرد و عنوان کرد: با توجه به این بخش می توان از این ثروت طبیعی نهایت بهره را کسب کرد چرا که درآمد سرانه مردم کردستان می توان بیش از 7 میلیون تومان باشد.

وی مقوله باغات دیم را دیگر راهبرد مهم جهاد کشاورزی ذکر کرد و افزود: استان کردستان در این حوزه خوب عمل کرده به طوریکه از 6 هزار و 200 هکتار در سال 93 به 9 هزار و 500 هکتار افزوده شده که به باور من بیش از 12 هزار هکتار به باغات دیم اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ارتقای معیشت مرزنشینان با توسعه باغات دیم و آبی دیگر محور مهم سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و عنوان کرد: معتقدیم بخش عمده ای از عامل ایجاد کولبری عدم وجود اشتغال برای افرادی است که با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند لذا تنها راه را در کولبری می دانند و به آن متوسل می شوند که افزون بر متضرر شدن اقتصاد کشور در بروز بسیاری از امراض نیز نقش دارد لذا توجه به این امر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.