مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت باغات به انگور دیم با 9 هزار و 100 هکتار و 45 هزارتن تولید اختصاص دارد، گفت:حدود 52 هزار تن انواع انگور در باغات کردستان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اردشیر پورحبیبی امروز در جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیب دار در سنندج، افزود: هم اکنون 43 هزار هکتار در این استان باغ وجود دارد که با تولید سالانه 330 هزار تن محصول نقش مهمی را در توسعه این بخش ایفا کرده است.

وی اظهار داشت: از این میزان تولید 4 هزار و 500 هکتار دانه دار با 60 هزار تن و هسته دار با 8 هزار و 200 هکتار و 68 هزار تن را به خود اختصاص داده اند.

پورحبیبی همچنین گفت: دانه ریز 13 هزار و 800 هکتار با 96 هزار تن، توت فرنگی 2 هزار و 900 هکتار و 44 هزار و 500 تن و بادام نیز 2 هزار و 500 هکتار و یک هزار و 700 تن تولید از دیگر محصولات به شمار می رود.

به گفته پورحبیبی بیشترین سطح زیر کشت باغات به انگور دیم با 9 هزار و 100 هکتار و 45 هزار تن تولید اختصاص دارد و حدود 52 هزار تن انواع انگور در باغات استان کردستان تولید می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 25 درصد از سطح کل باغات استان دیم است، گفت: 9 هزار و 400 هکتار و 45 هزار تن تولید از آن این باغات است.

پورحبیبی بیان داشت: هم اکنون 14 مجتمع باغی با 11 هزار و 50 هکتار در شهرستان‌های سنندج، دهگلان کامیاران، مریوان و سروآباد در حال احداث است.

وی به وجود 12 نهالستان در استان اشاره و ابراز داشت: از این تعداد 8 مورد با 30 هکتار فعال است و سالانه توانایی تولید 6 میلیون انواع نهال را داشته و در سال گذشته نیز حدود 2 میلیون و 540 هزار هکتار تولید شده است. 

پورحبیبی عنوان کرد: مجتمع های باغی در حال احداث شده حدود 9 هزار و 380 هزار هکتار با 575 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز دارد که تامین آب آن 98 درصد انجام شده و 3 هزار و 200 هکتار از این میزان به مشاور اول اعطا شده است.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر تعیین تکلیف مابقی مطالعه خاکشناسی وحمایت ویژه فنی و اجرایی و تامین اعتبار مورد نیاز جهت تامین نهال، طراحی و چاله کنی به صورت پینانی انجام شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص توسعه باغات دیم گفت: در بحث باغات نیز 5 هزار هکتار  مصوب شده که از این میزان 2 هزار هکتار اجرا شده و 3 هزار هکتار نیز در حال اجرا است که در کل نیاز به 125 میلیارد ریال اعتبار با سه میلیون قلمه نهال که توسط تولید کنندگان می توان آن را تامین کرد.  

پورحبیبی بر حمایت از توت‌فرنگی به عنوان محصولی استراتژیک تاکید کرد و افزود: ورود ارقام تجاری و اقتصادی توت فرنگی نیاز استان است هرچند تاکنون 15 رقم وارد شده که 2 مورد آن مقبول باغداران واقع شده است.

وی به شناسایی 440 روستای استان برای اشتغال طرح معیشت مرزنشینان اشاره کرد و ابراز داشت: در این روستاها هشت هزار و 500 شغل ایجاد می‌شود که در باغات دیم 5 هکتار یک شغل و آبی 2.5 هکتار یک شغل در نظر گرفته شده است.

در ادامه نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به شرایط ویژه کردستان کشاورزی توانسته است سهم 30 درصدی در تولید و 30 درصدی اشتغال ایفا کند.

محمد فرید سپری با بیان اینکه استان کردستان دارای 113 هزار بهره بردار کشاورزی است، عنوان کرد: در این راستا معیشت  75 هزار نفر از خانوار ها مستقیم به این مسئله وابسته است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.